dc.description.abstract | Vindtunnel-eksperimenter har blitt gjennomført med en solid disk og to ulike porøse disker med identisk soliditet plassert i strømninger med to forskjellige turbulens-intensiteter med et Reynoldstall på Re =110 000. En av de porøse diskene var en perforert plate, den andre var laget av trådduk. Hastighetsmålinger har blitt gjennomført i dragsuget av de tre objektene, og høyere ordens-statistikk har blitt sammenlignet. Målet var å kvantifisere karakter- istika av de nære dragsugene og å bestemme hvordan og i hvilken grad formen til en porøs disk pa ̊virker dragsuget. I overenstemmelse med tidligere studier, har raten av tilbakegang for dragsug-halvbredden δ blitt funnet til å stige, og hastighetsfallet langs senterlinjen Us har sunket for alle disker når de utsettes for inkommende turbulens. Gjenopprettingen av dragsuget bak trådduk-disken har vist seg å forsinkes av turbulensen, noe som er overraskende. Trådduk- disken former et smalt og separat ringformet skjærlag langs kanten av disken, i motsetning til den sterkt turbulente regionen bak hele den perforerte disken, som ligner mer på dragsuget til den solide disken. Den innkommende turbulensen fremskynder begynnelsen på egenlikhet for alle diskene. Den statistiske skjevheten og kurvaturen har blitt funnet å minke i størrelse ved høyere inkommende turbulens. Soliditeten og formen til en perforert disk er kjent å påvirke drag og resirkulasjon i dragsuget, imidlertid har vi funnet at forskjellene mellom en tra ̊dduk-disk og en perforert disk er minst like store. | |