dc.contributor.author | Berthelin, Signe Rix | |
dc.date.accessioned | 2019-05-23T12:02:43Z | |
dc.date.available | 2019-05-23T12:02:43Z | |
dc.date.created | 2018-11-24T12:27:39Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Norsk lingvistisk tidsskrift. 2018, 36 (2), 353-401. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 0800-3076 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2598582 | |
dc.description.abstract | I den eksisterende litteraturen beskrives midtstilt da gjerne som en ‘forsterker’, og ordet assosieres med betydningsaspekter som kjenthet, konklusjon, appell, og adversativitet (se Solberg 1990; Lind 1994; Fretheim 2014a). Analysene varierer imidlertid med hensyn til a) hvilke av disse betydningsaspektene som inngår i da sin semantikk, b) hvordan betydningsaspektene karakteriseres og c) hvilken type representasjon midtstilt da antas å modifisere. Med utgangspunkt i korpusdata identifiserer denne artikkelen hvilke føringer midtstilt da koder og hvilken representasjon som påvirkes av disse føringene. Svarene på dette leder videre – sammen med Borthens (2014) semantikk for etterstilt da – frem til en hypotese om at da koder samme prosedurale semantikk i midtstilt og etterstilt posisjon, mens plasseringen i setningen viser hvilken representasjon prosedyrene angår. Dette forklarer distribusjonen og tolkningen av da i de respektive posisjonene. Artikkelen anvender analyseredskaper og innsikter fra relevansteorien. | nb_NO |
dc.description.abstract | Midtstilt da - en semantisk-pragmatisk redegjørelse og en sammenlikning med etterstilt da | nb_NO |
dc.language.iso | mis | nb_NO |
dc.publisher | Novus forlag | nb_NO |
dc.relation.uri | http://ojs.novus.no/index.php/NLT/article/view/1571/1555 | |
dc.rights | Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no | * |
dc.title | Midtstilt da - en semantisk-pragmatisk redegjørelse og en sammenlikning med etterstilt da | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 353-401 | nb_NO |
dc.source.volume | 36 | nb_NO |
dc.source.journal | Norsk lingvistisk tidsskrift | nb_NO |
dc.source.issue | 2 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1634519 | |
dc.relation.project | Norges forskningsråd: 230782 | nb_NO |
dc.description.localcode | Open Access. CC-BY-SA | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |