Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDomaas, Ola Erik
dc.date.accessioned2019-04-25T11:53:23Z
dc.date.available2019-04-25T11:53:23Z
dc.date.created2019-04-23T14:54:28Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationPrismet. 2019, (1), 5-25.nb_NO
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2595499
dc.description.abstractDenne artikkelen er basert på dybdeintervjuer med elever og lærere og handler om hvilken rolle elever som definerer seg som kristne, spiller i skolens KRLE-fag. Hvilke faktorer opplever de som betydningsfulle for at de, dersom de ønsker det, kan være åpne om sin kristne tilhørighet? Studien viser at spørsmål om religiøs tilhørighet ikke er et vanlig samtaleemne elevene imellom. De kristne elevene blir sjelden utfordret av læreren i KRLE til å fortelle om sin tro og tradisjon i undervisningen, til forskjell fra elever fra andre religioner og livssyn. Noen av elevene mener at undervisningen om kristendom i for stor grad handler om fjern historie og stivbente regler for livsførsel som de ikke kjenner seg igjen i. Lærerne i faget mener å ha god kunnskap om religioner og livssyn representert i sine klasser, men noen innrømmer at deres kunnskap om kristne minoriteter og om det indre trosmangfoldet blant elever tilknyttet Den norske kirke, er mangelfull. Elevene tilskriver lærerens kunnskaper og holdninger en avgjørende rolle for opplevelsen av å bli inkludert i klasserommet og i KRLE. De gir også uttrykk for at det er lettere å være åpen om sin tro i et flerkulturelt enn i et mer monokulturelt klasserom.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleEn anonym minoritet i klasserommet? Kristne elever i skolens religionsfag.nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber5-25nb_NO
dc.source.journalPrismetnb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.5617/pri.6854
dc.identifier.cristin1693517
dc.description.localcode© 2019. This is the authors' accepted and refereed manuscript to the article. The final authenticated version is available online at: https://journals.uio.no/index.php/prismet. Publisert under CC BY-NC 4.0.nb_NO
cristin.unitcode194,67,80,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal