dc.contributor.author | Ursin, Marit | |
dc.date.accessioned | 2019-04-12T06:03:28Z | |
dc.date.available | 2019-04-12T06:03:28Z | |
dc.date.created | 2019-02-01T14:39:55Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Norsk sosiologisk tidsskrift. 2019, 1 (3), 13-29. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 2535-2512 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2594329 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen har som utgangspunkt at metodiske og metodologiske valg aldri er nøytrale, men bygger på dominerende politiske agendaer og teoretisering av feltet. Gjennom å granske utviklingen av gatebarnfeltet de siste 30 årene tydeliggjøres konturene av to ulike paradigmer, kalt ‘Offerrollen’ og ‘Helterollen’: Hovedtendensen på 1980-tallet var å basere seg på ‘ekspertstemmer’, og portrettere gatebarn som ofre i patologiserende, umyndiggjørende og deterministiske ordelag. Forskningen med gatebarn innenfor den tverrfaglige barne- og barndomsforskningen utover 1990-tallet innebar en helomvending, hvor en rekke medvirkningsorienterte studier ofte portretterte unge gatebeboere som handlende og resiliente. Denne sammenstillende analysen identifiserer tre utfordringer med de to paradigmene; essensialisering av barnet, unyansert fremstilling av barnets aktørskap knyttet til strukturelle føringer og hindringer, og fravær av voksenrelasjoner i framstillinger av barns liv på gata. Longitudinell etnografi foreslås for å unngå homogenisering av gatepopulasjoner og et overdrevent fokus på barns aktørskap gjennom å reintegrere et strukturelt og intergenerasjonelt perspektiv. Avslutningsvis knyttes diskusjonen til den mer generelle debatten rundt utviklingen av den tverrfaglige barne- og barndomsforskningen, med et kritisk blikk på diskursen om ‘det kompetente barnet’. | nb_NO |
dc.language.iso | mis | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Gatebarnet som offer og helt: En kritisk gjennomgang av den metodologiske utviklingen i den tverrfaglige barne- og barndomsforskningen | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 13-29 | nb_NO |
dc.source.volume | 1 | nb_NO |
dc.source.journal | Norsk sosiologisk tidsskrift | nb_NO |
dc.source.issue | 3 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.2535-2512-2019-01-02 | |
dc.identifier.cristin | 1672225 | |
dc.description.localcode | Open Access. Creative Commons (CC BY-NC 4.0) | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,70,0 | |
cristin.unitname | Institutt for pedagogikk og livslang læring | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |