Det som e i midten!: En kasusstudie om hvordan elever uttrykker forståelse for gjennomsnitt median og typetall.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/259172Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgave har brukt et sosiokulturelt læringssyn, og fokusert på hvordan elever uttrykker forståelse for begrepene gjennomsnitt, median og typetall. Hensikten med oppgaven var å få innsikt i hvordan de beskriver, forklarer og anvender begrepene i samarbeid med andre elever. En slik innsikt kan forhåpentligvis gjøre det lettere for lærere å tilpasse undervisningen for å sikre utvikling av elevenes statistiske kompetanse.Studien bygger på kvalitativ metode. Utvalget var fordelt på to grupper, med tre elever i hver gruppe. Datainnsamlingen er basert på lyd- og skjermbildeopptak. Hver gruppe samarbeidet om oppgavesett presentert i Microsoft Office Excel. Oppgavesettet besto av 4 hovedoppgaver med 15 deloppgaver, som skulle fremme diskusjon og samhandling i gruppene. Datamaterialet ble behandlet etter den konstante komparative analysemetode, hvor datamaterialet gir opphav til et sett med kategorier som tydeliggjør funnene. Resultatene fra datainnsamlingen antyder at elever, i oppgavearbeid, foretrekker å benytte gjennomsnitt fremfor de to andre sentralmålene. Videre ser det ut til at elevene ser på gjennomsnitt og median som sentralmål som kan fortelle oss hva som ligger i midten av datamaterialet, i motsetning til typetall som de er usikre på hva de skal bruke til.