Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvalsund, Ragnvald
dc.contributor.authorKalvenes, Thomas
dc.date.accessioned2019-03-20T09:36:10Z
dc.date.available2019-03-20T09:36:10Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2590772
dc.description.abstractHensikten med studien er å oppnå større innsikt i hvordan relasjoner i tverrfaglige team påvirker den enkeltes opplevelse av samhandling og kunnskapsdeling, og hvordan de erfarte relasjonene skaper grunnlag for innovasjon i tverrfaglige team. Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan påvirker relasjonene i det tverrfaglige teamet den enkeltes opplevelse av samhandling og kunnskapsdeling og hvordan skaper de erfarte relasjonene grunnlag for innovasjon i tverrfaglige team? Datamaterialet ble samlet inn ved bruk av q-metode. Det var i alt 20 deltakere fra tre forskjellige tverrfaglige team som gjennomførte sorteringen. Det ble sortert 48 utsagn som omhandlet samarbeid i tverrfaglig team med spesielt fokus på relasjon, samhandling og kunnskapsdeling. Utsagnene ble konstruert med utgangspunkt i relevant teori og kommunikasjon rundt temaene fra et av de tverrfaglige teamene. Datamaterialet ble analysert i PQmethod og resulterte i tre faktorsyn. De tre faktorsynene er: faktor 1: «Et teamsamarbeid preget av gjensidighet, tillit og «collaboration», faktor 2: «Et ønske og behov for hjelp- erkjennelsen av et utfordrende teamsamarbeid», faktor 3: «Hjelpsom hjelp i teamsamarbeidet- nærmere en gjensidig relasjon». Faktorene er diskutert med utgangspunkt i relevante funn og teori. Oppgaven viser at F1 opplever et teamsamarbeid basert på en gjensidig relasjon og tillit, som skaper tett samhandling og kunnskapsdeling. F2 ønsker derimot mer hjelp og involvering i teamet og erkjenner at det tverrfaglige teamsamarbeidet ikke fungerer så godt, fordi man ikke får skapt samhandling og kunnskapsdeling. F3 opplever at kombinasjonen mellom avhengighet og uavhengighet skaper både samhandling og kunnskapsdeling- de virker å være nærmere en gjensidig relasjon. Både avhengigheten og uavhengigheten kan skape grunnlag for innovasjon i tverrfaglige team. Imidlertid virker det som den gjensidige relasjonen er den sterkeste relasjonsformen som kan skape grunnlag for innovasjon. For i en gjensidig relasjon hvor man kontinuerlig deler kunnskap, utvikler man en taus forståelse av hverandre som gjør at man raskere kan skape fremdrift og bevege seg i det innovative landskapet. I en gjensidig relasjon kan man også i større grad møte utfordringer og gripe muligheter- man kan sammen se på sine ulike kunnskaper og ferdigheter og erkjenne mulighetene for å bestemme noe nytt og dermed kunne skape grunnlag for innovasjon.nb_NO
dc.description.abstractAbstract: The purpose of this study is to gain insight into how relationships in interdisciplinary teams affect the individual's experience of interaction and knowledge sharing, and how do the experienced relationships create a basis for innovation in interdisciplinary teams. The research question in the assignment is: How do the relationships in the interdisciplinary team affect the individual's experience of interaction and knowledge sharing, and how do the experienced relationships create a basis for innovation in interdisciplinary teams? The data was collected using Q-method. There was a total of 20 participants from three different interdisciplinary teams who completed the sorting. 48 statements were sorted that were about cooperation in interdisciplinary teams, with special focus on relations, interaction and knowledge sharing. The statements were constructed based on relevant theory and communication about the topics from one of the interdisciplinary teams. The data was analyzed using the PQ method and resulted in three factors. The three factors are factor 1: «A teamwork characterized by mutual relationship, trust and collaboration», factor 2; «A wish and need for recognition- a challenging team collaboration» factor 3; « Helpful assistance in the team collaborationcloser to a mutual relationship». The factors are discussed based on relevant findings and theory. The study shows that F1 experiences teamwork based on a mutual relationship and trust, which creates close interaction and knowledge sharing. F2, on the other hand, wants more help and involvement in the team, and acknowledges that the collaboration in the team is not working satisfactorily, because interaction and knowledge sharing are not created. F3 experiences that the combination of dependence and independence creates both interaction and knowledge sharing, F3 seems to be closer to a mutual relationship. Both dependence and independence can create a basis for innovation in interdisciplinary teams. However, it seems that the mutual relationship is the strongest form of relationship that can create the basis for innovation. Because in a mutual relationship where you continuously share knowledge, you develop a tacit understanding of each other that allows you to speed up progress and move in the innovative landscape. In a mutual relationship, one can also meet challenges and seize opportunities to a greater degree. Together, one can look at each other’s different knowledge and skills, and acknowledge the possibilities for determining something new and thus provide the basis for innovation.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectRådgivingsvitenskapnb_NO
dc.titleSamarbeid i tverrfaglige team - En q-metodologisk studie om relasjon, samhandling og kunnskapsdelingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel