Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvalsund, Ragnvald
dc.contributor.authorSundal, Marte
dc.date.accessioned2019-03-20T09:25:13Z
dc.date.available2019-03-20T09:25:13Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2590767
dc.description.abstractDenne oppgavens tema er teknologiteams opplevelse av det å lære om gruppeprosess, samt kompetanseheving av grupperådgivere. Studiens mål er å heve grupperådgivers veiledningskompetanse i arbeid med teknologiteam, ved å skape større grad av forståelse hos rådgiver for opplevelsen av å lære om gruppeprosess. Datasamlingsmetoden er to fokusgruppeintervju av et teknologiteam som lærer om gruppeprosess gjennom Eksperter i Team. Sistnevnte er et obligatorisk emne for nesten alle mastergradsstudenter ved NTNU. Dataene er analysert ved hjelp av tematisk analyse, og funnene blir brukt til å diskutere hvordan grupperådgiver kan forbedre sin veiledningskompetanse. Resultatene viser at dette spesifikke teknologiteamet lærte mest om verktøy og metoder som preventivt hindrer negativ utvikling av gruppeprosesser. I tillegg oppnådde medlemmene økt bevissthet knyttet til sin gruppeprosess. Teamet lærte mest av metoder for refleksjon og tilbakemeldinger. De opplevde det å lære om gruppeprosess som viktig, men samtidig vanskelig og uvant. Ved å ta hensyn til disse funnene har grupperådgiver mulighet til å veilede homogene teknologiteam mer effektivt. Mer presist vil dette si at innsikt i læringsopplevelsen til teknologiteamet kan utvikle grupperådgivers empati og forståelse i møte med nye teknologiteam. Dette kan medføre en større mulighet til å danne I-Thou-relasjoner med nye team, samt øke grupperådgivers bevissthet knyttet til hvordan eller hvorvidt ulik fagbakgrunn påvirker veiledningssituasjonen. Videre har grupperådgiver mulighet til å forbedre sin forståelse for hvilke metoder som i utgangspunktet kan appellere til teknologiteam. Grupperådgiver kan i tillegg bli oppmerksom på hvordan ambivalens, læringsforsvar og behovet for eksplisitt kunnskap kan påvirke læring av gruppeprosess i teknologiteam. Forslag til videre forskning er å undersøke om den subjektive opplevelsen til dette teknologiteamet er overførbart til andre teknologiteam, og eventuelt team med annen fagbakgrunn. Likeledes ville det vært interessant å studere om erfarne grupperådgivere kunne skapt større grad av prosesslæring hos teknologiteam med Eksperter i Team som kontekst.nb_NO
dc.description.abstractAbstract: The main topics in this study are the experience of learning about the group process in teams consisting of technologists, as well as raising the competence of group counsellors. The goal of this study is to increase group counsellor’s ability to guide technology teams in developing group process skills. The study is aiming to achieve this goal by creating a greater understanding of a technology team`s experience of learning about their group processes. The method of data collection consists of two focus group interviews with a technology team. The team is learning about group processes through Experts in Team, which is a mandatory subject for almost all master degree students at the Norwegian University of Science and Technology. The data is analysed by means of thematic analysis, and the findings are used to discuss how group counsellors can improve their counselling skills. The results show that this specific technology team learned tools and methods which has the intent to prevent negative development in group processes. Additionally, the team reported achieving a deeper level of awareness concerning group processes during their cooperation in Experts in Team. They also stated reflections and feedback as the most useful methods for learning about group process. The team experienced learning about group process as significant, but at the same time difficult and unaccustomed. By regarding these findings, group counsellors could increase their effectiveness in facilitating group development in homogenous, technology teams. More accurately, this thesis suggests that by gaining insight into a technology team`s experience of learning about group processes in technology teams, the group counsellor could increase the possibility of forming an I-Thou relationship with other technology teams. Moreover, the group counsellor can improve her understanding of which methods might engage technologist at the introductory level of counselling. The group counsellor might also become aware of how ambivalence, defences towards learning and the inclination towards explicit knowledge, can impact learning about group processes. Suggestions for further research is to examine whether the subjective experience of this technology team is transferable to other technology teams, and possibly teams with other backgrounds. Likewise, it may be interesting to study if experienced group counsellors could create a higher level of learning in technology teams with Experts in Team as context.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectRådgivingsvitenskapnb_NO
dc.title”Hvis du bare har tenkt på det tekniske, så har du kanskje ikke vært så bevisst på hvordan du holdt på” - En studie av hvordan innsikt i et teknologiteams opplevelse av å lære om gruppeprosess, kan bidra til å heve grupperådgivers veiledningskompetansenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel