Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjerklund, Monica
dc.contributor.advisorGunnestad, Arve
dc.contributor.authorRathe, Tonje
dc.date.accessioned2019-03-14T14:31:32Z
dc.date.available2019-03-14T14:31:32Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2590111
dc.description.abstractI denne studien vil jeg besvare følgende problemstilling: «Hvordan kan spesialpedagogen ivareta medvirkning hos barn med autismespekterforstyrrelser i alderen 4-6 år i barnehagen?». Jeg ønsker gjennom denne studien å belyse hvordan spesialpedagogen ivaretar medvirkning hos barn med autisme i barnehagen. Studien er vinklet fra et spesialpedagogisk ståsted, men vil være relevant for alle som arbeider i barnehage. Målet med studien er å bidra til at spesialpedagoger og andre ansatte i barnehagen kan få kunnskap om hvordan de kan tilrettelegge for medvirkning hos barn med autisme i barnehagen. Studien viser at spesialpedagogen står ovenfor noen utfordringer når han eller hun skal ivareta medvirkning hos barn med autisme. Ettersom disse barna i ulik grad har språklige og sosiale vansker, vil det påvirke deres muligheter til å medvirke. Studien kommer frem til at barn med autismespekterforstyrrelser er svært avhengig av spesialpedagogen for å kunne få medvirke i hverdagen. Dette er fordi spesialpedagogen kjenner barnet og dets uttrykk. Å kunne tolke tegn og signaler er viktig for at barn skal få medvirke og muligens enda viktigere når det gjelder barn med autisme. Denne studien viser også at spesialpedagogen til enhver tid må vurdere hva som er barnets beste. Dermed kan det virke som at medvirkning noen ganger må nedprioriteres til fordel for innlæring av språk og kommunikasjonsmetoder. Studien viser også at spesialpedagogen må samarbeide med resten av de ansatte på avdelingen for at barnet med autisme skal få medvirke. Barn som får spesialpedagogisk hjelp har ofte ikke en spesialpedagog tilstede til enhver tid. Dermed vil barna med autisme tilbringe mye tid med andre voksne på avdelingen. Kunnskap om både medvirkning og autismediagnosen er viktig for at alle de ansatte i barnehagen skal gi barn med autisme medvirkningsmuligheter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectSpesialpedagogikknb_NO
dc.titleMedvirkning hos barn med autisme - En kvalitativ studie av hvordan spesialpedagogen kan ivareta medvirkning hos barn med autisme i alderen 4-6 år i barnehagennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel