Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRiis-Johansen, Marit Olave
dc.contributor.authorHalvorsen, Kristin
dc.contributor.authorAndenæs, Ellen
dc.contributor.authorThomassen, Gøril
dc.date.accessioned2019-02-22T09:23:19Z
dc.date.available2019-02-22T09:23:19Z
dc.date.created2018-10-02T17:13:19Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationTidsskrift for velferdsforskning. 2018, 21 (3), 227-240.nb_NO
dc.identifier.issn0809-2052
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2586939
dc.description.abstractMøter mellom Nav-veileder og bruker er viktige både for samfunnets mål om flest mulig i arbeid, og for den enkelte bruker som har behov for veiledning, økonomisk eller praktisk hjelp. Gjennom FOU-satsingen «Interaksjon med brukere» legger Nav vekt på brukermøtene og hvordan kvaliteten i disse henger sammen med målene om aktivisering og brukermedvirkning. Denne metodologiske artikkelen bruker norsk og internasjonal forskning om samtaler i arbeids- og velferdssektoren som empirisk grunnlag for å diskutere hvordan ulike metoder er egna til å belyse ulike problemstillinger. Detaljert analyse av samarbeidet og samspillet i faktiske brukermøter er en lite brukt metode i forskning om Nav. I denne artikkelen diskuterer vi derfor hva som kan oppnås gjennom å gjøre nærstudier av interaksjonen i brukermøter med utgangspunkt i lyd-/bildeopptak og med verktøy fra samtaleforskning. Vi gir eksempler på hvordan analyse av samtaledata kan gi grunnlag for å nyansere standardiserte råd om kommunikasjon og belyse hvordan brukermøtets interaksjonelle forløp skaper vilkår for deltakelse i samtalen. Å være samtaleleder i brukermøter er en viktig del av Nav-veilederes jobb. Denne artikkelen bidrar med en forskningsbasert begrunnelse for hvorfor bevisstgjøring om samtalens dynamikk i brukermøtene bør være del av fagutviklingen i Nav.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.relation.urihttps://www.idunn.no/tidsskrift_for_velferdsforskning/2018/03/interaksjon_med_brukere_i_nav
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleInteraksjon med brukere i Nav: Analyse av samtaledata som grunnlag for fagutviklingnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Anvendt språkvitenskap: 012nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Applied linguistics: 012nb_NO
dc.source.pagenumber227-240nb_NO
dc.source.volume21nb_NO
dc.source.journalTidsskrift for velferdsforskningnb_NO
dc.source.issue3nb_NO
dc.identifier.doi10.18261/issn.2464-3076-2018-03-03
dc.identifier.cristin1617366
dc.description.localcodeThis article is downloaded from www.idunn.no. © 2018 Author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY-NC 4.0 License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/).nb_NO
cristin.unitcode194,62,60,0
cristin.unitnameInstitutt for språk og litteratur
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal