• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for helsevitenskap Ålesund
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for helsevitenskap Ålesund
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barn som pårørende

Meier, Linn; Jørgensen, Sumitra Mari
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
Bacheloroppgave (1021.Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2585929
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for helsevitenskap Ålesund [845]
Sammendrag
Hensikt: oppgavens hensikt er å undersøke hvordan barn i alderen 6-12 år mestrer å være pårørende til en forelder med kreft.

Metode: Vi har gjennomført et systematisk litteraturstudie hvor vi anvendte pensumlitteratur, forskningsartikler og selvbestemt litteratur. Et systematisk litteratursøk ble utført som resulterte i tre kvalitative, to kvantitative og tre kvanitative-kvalitative forskningsartikler. Studiene ble analysert ved bruk av Evans (2002) sin modell for innholdsanalyse.

Resultat: Barn har et stort behov for å få informasjon om foreldrenes kreftsykdom og ønsker å bli inkludert så tidlig som mulig i sykdomsforløpet. De uttrykte behov for hjelp og støtte for å mestre situasjonen. Barna opplevde psykiske reaksjoner som sinne, tristhet, og frykt, i tillegg til fysiske symptomer som mageknip, hodepine og tretthet. Forskning viser at barna hadde behov for en avlastningsstund.

Konklusjon: Sykepleier bør oppfordre foreldrene til å være den primære informasjonskilden og bidra til åpen kommunikasjon. Barn som var tilstrekkelig informert viste seg å mestre situasjonen bedre, og sykepleier må gi alderstilpasset informasjon. Dessuten må sykepleier ha god kunnskap om barnets reaksjoner og psykososiale behov. Ved å skape en relasjon til barnet, kan sykepleier vurdere hvilken støttegruppe som egner seg. Støttegrupper viste seg å bidra godt til barns mestring av situasjonen.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit