Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorvatn, Tim
dc.contributor.authorIsaksen, Kristian
dc.date.accessioned2019-02-14T14:28:23Z
dc.date.available2019-02-14T14:28:23Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2585557
dc.description.abstractDenne oppgaven omhandler sammenhengen mellom forretningsstrategi og innkjøpsstrategi. Problemstillingen som er valgt er: Hvordan påvirkes innkjøpsstrategien av den overordnede forretningsstrategien? Fokus for teoridelen blir naturlignok forretnings- og innkjøpsstrategi og hvordan disse påvirker hverandre. Metoden som er valgt for oppgaven er kvalitativt datainnsamling ved intervjuer av interne og eksterne informanter. Dataen fra intervjuene danner grunnlag for analysen som har fokus på tre hoved temaer: forretningsstrategi, innkjøpsstrategi og relasjoner. Relasjoner valgt som hovedtema fordi strategi ofte handler om nettopp relasjoner mellom bedrifter. Disse relasjonene kan være kunde-, leverandør- og relasjoner til konkurrenter. I analysen rundt forretningsstrategi fokuserer oppgaven på hvorvidt denne er kjent for respondentene og i hvilken grad den påvirker det daglige arbeidet. De fleste av informantene jobber med innkjøp, men oppgaven er også basert på data fra salg, prosjektledelse, økonomi og eksterne leverandører. Analysen rundt innkjøpsstrategi fokuserer også på om strategien er kjent men mest på hvordan gitt strategi setter føringer for relasjoner med interessenter. Den ”røde tråden” i oppgaven er som nevnt relasjoner, og informantene har gitt meg innblikk i hvordan relasjoner påvirker deres arbeidshverdag. Ut fra teori og data fra intervjuer dannes et bilde om at forretningsstrategien setter en klar føring for innkjøpsstrategien. Fra teorien ser vi at leverandører er en viktig del av de fleste forretningsmodeller og teorien sier oss også at en god innkjøpsstrategi bør ta hensyn til den overordnede forretningsstrategien. Teorien sier oss også at flere bedrifter ser på outsourcing som en måte å øke konkurransekraften på, noe som fører til at forretnings- og innkjøpsstrategien er identiske. Analyser i bedriften jeg studerte i denne oppgaven viser at flere elementer er direkte overført fra den overordnede forretningsstrategien til innkjøpsstrategien, men når jeg gikk dypere inn i analysen fant jeg gap mellom disse. Mye tyder på at forretningsstrategien til bedriften jeg studerte er basert på differensieringsstrategi mens innkjøpsstrategien er basert på kostnadslederskap. Avslutningsvis påpeker jeg hvordan bedriften kan lukke dette gapet ved bruk av teoretiske modeller presentert i teoridelen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectForretningsstrategi og innkjøpsstrateginb_NO
dc.titleSammenheng mellom forretningsstrategi og innkjøpsstrateginb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel