Show simple item record

dc.contributor.advisorMidtgård, Ole-Mortennb_NO
dc.contributor.authorTengelsen Wanvik, Jørgennb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:55:34Z
dc.date.available2014-12-19T13:55:34Z
dc.date.created2014-09-16nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier747510nb_NO
dc.identifierntnudaim:11401nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/257878
dc.description.abstractMasterstudenten har i samarbeid med Statens Vegvesen ved Vegdirektoratet planlagt og prosjektert et nettfrakoblet solcelleanlegg som skal forsyne en tunnel med energi. Hensikten med en slikt pilotanlegg er å danne og samle erfaringer med solceller og solcelleanlegg under norske forhold.Det blir brukt mye ressurser på forskning på solceller på verdensbasis, noe som resulterer i en voldsom reduksjon i pris. Når prisen i løpet av noen år vil gjøre solceller konkurransedyktige også i Norge vil det være en stor fordel å ha både erfaring og kompetanse innen utforming, installering og vedlikehold av solceller. Tunnelen er 133 meter lang og ligger i Kjøladal i Hjelmeland kommune. Denne oppgaven beskriver hvordan man planlegger og dimensjonerer et solcelleanlegg med tilhørende energilager. Kjøladalstunnelen vil også være en forsøksbase for nyvinninger i alternativ energibesparende veibelysning. Løsninger for å redusere energibehovet er sentralt for å danne et komplett system som på best økonomisk måte hever trafikksikkerheten til ønsket nivå.Anlegget vil bestå av et energiforsyningsanlegg med 13,2 kWp solceller. Modulene vil dekke et areal på 76,5 m2, og vil være blant de større anleggene i Norge. Solcellene vil levere 4502 kWh med elektrisitet til tunnelens lysarmaturer via en batteripakke. Prosjektet vil vise at det kan være økonomisk lønnsomt med solceller i Norge. Likevel vil det være behov for å supplere solcellene om vinteren når solforholdene er dårlige. Da vil en generator med miljøvennlig biodrivstoff hjelpe til å fylle batteriene. Generatoren vil bidra med omtrent 794 kWh, ca. 15 % av behovet.For å illustrere hvor viktig de forskjellige geografiske, elektrotekniske og topografiske forholdene er for utformingen av anlegget er det sammenlignet fiktive variasjoner av anlegget. Dette gjør oppgaven relevant for alle som er interessert i bruk av solceller i Norge, enten man har akademisk eller kommersiell interesse.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for elkraftteknikknb_NO
dc.titleSolceller som energikilde til tunnelbelysning: Et pilotanleggnb_NO
dc.title.alternativePhotovoltaics as energysource for a road tunnel: A pilot projectnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber182nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for elkraftteknikknb_NO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record