Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIsaksen, Lasse Skogvold
dc.contributor.authorMahendrarajah, Navina
dc.date.accessioned2018-12-18T09:22:35Z
dc.date.available2018-12-18T09:22:35Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2578033
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven var å forstå hvordan skolen oppfatter, tenker og opplever deres rolle og samarbeid med barnevernet, for å kunne hjepe barnevernsbarn i skolen. Formålet i denne oppgaven, var å få en forståelse over hvordan skolen opplever og erfarer deres rolle i det tverrfaglige samarbeidet med barnevernet, og hvordan dette samarbeidet kunne bli endra bedre, for å hjelpe utsatte barn og unge i skolen sammen. I denne undersøkelsen, er problemstillingen; Hvordan oppfatter skolen deres rolle og samarbeid med barnevernet, for å kunne hjelpe barnevernsbarn i skolen. Masteroppgaven har benyttet en kvalitativ tilnærming og har andvendet et fenomenologisk forskningsstrategi. Årsaken til dette er for å kunne få muligheten til å få en dypere forståelse av informantenes meninger og opplevelser og samtidig lære å forstå deres fortellinger med deres egne ord. Analysemetoden har vært inspirert av en analysemåte av Grounded Theory, som er kalt den konstant komparative analysen. Undersøkelsens i oppgaven er basert på 5 semistrukturerte intervju, der det ble tatt en strategisk utvalg av informantene. Informantene i undersøkelsen er rektorer på et barneskolenivå, som har arbeidet innenfor skoleledelsen i flere år. Ved å anvende den konstant komparative analysemåten, kunne jeg komme meg frem til koder, kategorier og hovedkategorier. Masteroppgavens funn kan oppsummeres gjennom fire hovedkategorier; rollen til skolen, erfaringer, tanker og opplevelser, hindringer og mostand i samarbeidet og ønske om et godt samarbeid. Ved bruk av et fenomenologisk forståelse og analysearbeidet av datamaterielet i denne oppgaven, kunne jeg komme frem til disse hovedkategoriene. Gjennom dette kunne jeg forstå at det finnes mange forskjellige faktorer som spiller inn, for at et tverrfaglige samarbeidet skal kunne fungere. Det som jeg kunne forstå, var at det var viktig at skolen og barnevernet kunne vise forståelse for hverandres fagområder, viste at de hadde en god relasjon og kunne vise åpenhet, trygghet og tillit i et samarbeid. Det var viktig at begge instansene viste en forståelse for hverandres svakeheter og sterkeheter, slik at det kunne gå sammen i et samarbeid med et felles ansvar, for å kunne hjelpe utsatte barn og unge i en skole. Det handler om at skolen og barnevernet kan samarbeidet på en slik måte, som gjør at de kan løse problemene sammen, slik at disse barn får riktig hjelp til rett tid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleDet å lære oss å forstå, de menneskene vi samarbeider mednb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMasteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli åpen tilgjengelig.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel