Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Eilif Hugonb_NO
dc.contributor.authorIdsø, Andersnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:54:36Z
dc.date.available2014-12-19T13:54:36Z
dc.date.created2013-10-16nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier656721nb_NO
dc.identifierntnudaim:10145nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/257680
dc.description.abstractDenne rapporten er et resultat av en masteroppgave våren 2013 ved NTNU omhandlende kartlegging av dagens driftssituasjon og en kartlegging av hva som er tilgjengelig på markedet av styresystem til veibelysning. Installering av veibelysning er et viktig tiltak for å oppnå Norges nullvisjon for trafikksikkerhet, men dette medfører store drift- og vedlikeholdskostnader for veilysholderne. Det ble derfor gjort en undersøkelse for å finne ut hvilken tilstand dagens veilysanlegg er i. En rekke driftsselskap ble kontaktet underveis, og spurt om hvordan dagens situasjon er. Det ble forhørt om hva de mener er de største utfordringene med å drifte veibelysning, samt hvilken tanker de har om fremtidige løsninger. Videre ble diverse leverandører av styresystem til veilys kontaktet for å finne ut om de kunne oppfylle manglene som ble funnet i dagens veistyringssystemer. Kun de som har egenproduserte styresystem ble kontaktet, ettersom man antar de sitter med mest kunnskap om systemene sine.Resultatene fra undersøkelsen viser at tilstanden til veibelysningsanleggene er hovedsakelig i dårlig fatning, og det er nødvendig med store reinvestering for å få anleggene opp på et akseptabelt nivå. En gjenganger er at anleggene har konvensjonell styring med bruk av fotoceller og/eller astrour. Et av unntakene er Oslo kommune som har et nytt og avansert veilyssystem med toveiskommunikasjon. På leverandørsiden finnes det i dag mange godt utviklete styresystemer, som kan styres ved hjelp av rekke forskjellige styringsparametere. Systemene har ikke noe problem med å dekke behovene som driftsselskapene føler de mangler i dag, og det er kun økonomien som setter begrensninger på hvor avansert systemet skal bli. Det mest avanserte systemet har Comlight, der styringen skjer ved bruk av radardeteksjon. Konseptet går ut på at veilysene kun skal lyse når det er folk til stede. Det har blitt konkludert med at den største utfordringen i dag er mangel på kompetanse hos veilysholderne. Men man kan forvente at dette vil øke i fremtiden ettersom både Vegdirektoratet, Statens Vegvesen og EU har økt fokus på veibelysning.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for elkraftteknikknb_NO
dc.titleFunksjonalitet for intelligente veilyssystemernb_NO
dc.title.alternativeFunctionality for intelligent street lighting systemsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber43nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for elkraftteknikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel