Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRøyrvik, Emil
dc.contributor.authorSchrøder, Marte
dc.date.accessioned2018-12-05T08:06:06Z
dc.date.available2018-12-05T08:06:06Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2576074
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er refleksjon for å utvikle barnehagen som lærende organisasjon. Målet har vært å skape større forståelse for hvordan pedagogiske ledere bidrar til at barnehageansatte reflekterer rundt egen praksis, om denne refleksjonen fører til endring i praksis, og om refleksjonen påvirker kunnskapsflyt og kunnskapsdeling i barnehagen. Gjennom denne studien har jeg ønsket å bidra til å utdype forståelsen av sammenhengen mellom refleksjon og barnehagen som lærende organisasjon. Ved fenomenologisk tilnærming med semistrukturert dybdeintervju som kvalitativ metode har oppgaven søkt å finne svar på problemstillingen Hvordan bruker pedagogiske ledere refleksjon for å utvikle barnehagen som lærende organisasjon. Resultatene viser at pedagogiske ledere i stor grad forbinder refleksjon med praksisfortellinger, og at praksisfortellinger som metode er utbredt i barnehagene. Videre kommer det tydelig frem at pedagogiske ledere ser at felles praksis i teamet gir de beste resultatene, og at de derfor bruker mye tid på å arbeide frem en ekte, felles praksis ved hjelp av felles tolkning av samfunnsoppdraget slik det står i barnehageloven og rammeplanen, gjennom bevisstgjøring av den enkeltes grunnleggende holdninger og verdier og hvordan dette påvirker praksis, gjennom i fellesskap å reflektere over både egen og kollektiv praksis, og ved å bruke runder til å oppnå samstemmighet. Nøkkelord: barnehage, pedagogiske ledere, lærende organisasjon, refleksjon, praksisfortelling, samstemmighetsledelse The subject of this master theses is use of reflection to develop kindergartens as learning organizations. The goal has been to create a greater understanding as to how pedagogical leaders contribute to kindergarten employees reflecting on their own practice, whether this reflection contributes to change, and if this reflection affects how knowledge is shared and disseminated in the kindergarten. Through this study I hoped to elaborate on the understanding of the relationship between reflection and the evolvement of kindergartens as learning organizations. Using a phenomenological approach with semi structured interviews as a qualitative method, this assignment has attempted to find answers to the research question How do pedagogical leaders use reflection to develop the Kindergarten as a learning organization. The results show that the pedagogical leaders largely connect reflection with narratives of practice, and that narratives of practice as a method for reflection is commonly used in kindergartens. Further, it shows that pedagogical leaders know that mutual practice in the team gives the best results, and because of that, they spend a lot of time developing a genuine, mutual practice using a shared interpretation of The Kindergarten Act and The Framework Plan for the Content and Tasks of Kindergartens, being conscious of core values and how they affect practice, reflection of individual and mutual practice, and by using repeated sessions to accomplish concordance. Keywords: Kindergarten, pedagogical leaders, learning organization, reflection, narratives of practice, concordance managementnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleFelles praksis gjennom samstemmighetsledelse - En kvalitativ studie av hvordan pedagogiske ledere bruker refleksjon for å utvikle barnehagen som lærende organisasjonnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel