Driftsstudie av Lav NOx brennerteknologi
Master thesis

Date
2013Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for elkraftteknikk [2608]
Abstract
NOx dannelsen i forbrenning er en komplisert prosess. Den kan bli kategorisert i tre mekanismer; termisk NOx, hurtig NOx og NOx fra nitrogenforbindelser i drivstoffet. Betydning av mekanismene i denne rapporten er henholdsvis. Forbrenning av hydrogen gir høyere flammetemperaturer som igjen kan føre til mer produksjon av termisk NOx. En lav-NOx brenner utviklet av SINTEF er testet for forskjellige blandinger av metan og hydrogen gass. Fem uavhengige operasjonsfaktorer er undersøkt ved å benytte en velkjent optimeringsmetode kalt «response surface methodology». De fem parameterne er termisk effekt, mengde hydrogen blandet med metangass, mengde ekstra lufttilførsler, sekundær brennstoff injeksjon og posisjonen til brennerhodet. Hvordan de mange kombinasjonene av disse faktorene spilte inn på NOx-dannelsen ble undersøkt.Det ble konkludert med at brenneren ga lave utslipp av NOx generelt og at de kunne bli redusert betydelig ved å senke høyden til brennerhodet (L2). Sammenlignet med andre lav-NOx brennere virker resultatet i denne rapporten lovende, men flere eksperimenter trengs for å underbygge disse.