Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Eilif Hugonb_NO
dc.contributor.authorLio, Stålenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:53:21Z
dc.date.available2014-12-19T13:53:21Z
dc.date.created2012-11-08nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier565988nb_NO
dc.identifierntnudaim:7251nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/257291
dc.description.abstractDenne rapporten er et resultat av en masteroppgave våren 2012 ved NTNU omhandlende vurdering av styringsstrategier for veglys og tilleggsfunksjonalitet med AMS i veglysanlegg. Vegbelysning er et viktig tiltak for trafikksikkerhet, men medfører også store kostnader til investering, drift og vedlikehold. Slike kostnader er mulig å redusere ved å bytte fra konvensjonell av-/på-styring til regulering av belysning etter behov med intelligente styrings-system via toveiskommunikasjon.Oppgaven er basert på måledata fra 9 av totalt 11 lysarmaturer i et testanlegg i Høgskole-ringen ved NTNU Gløshaugen. Armaturene er tilknyttet et intelligent styringssystem med toveis¬¬kommunikasjon over powerline med LonWorks. Styringsprogrammet for testanlegget muliggjør kontinuerlig regulering av belysningsnivå ut fra målt luminans i vegbanen sammenlignet med gjeldende krav. Resultatene fra funksjonsprøving av testanlegget er basert på måledata fra perioden 14. januar til 31. mai 2012. Over hele perioden er det oppnådd et gjennomsnittlig pådrag til armaturene i testanlegget på 69 %. Dette har sammen med redusert brenntid på 6,5 % og 8,1 % ført til besparelser på 31,6 % (642 kWh) og 32,8 % (678 kWh) med behovsstyring, i forhold til av-/på-styring med henholdsvis fotocelle og astronomisk ur.Funksjonalitet med eksisterende AMS-løsninger for veglysanlegg har flere likhetstrekk med intelligente styringssystem i tilknytning til overvåkning og styring. Intelligente styringssystem har imidlertid bedre muligheter for regulering av belysning, som fører til et større spare-potensial og vil gi en helhetlig bedre løsning. Bruksområder for måledata i AMS som er vurdert med størst nyttevirkning i veglysanlegg er; jordfeilregistrering, deteksjon av utløste vern, deteksjon av lampeutfall basert på timesverdier for energiforbruk samt overvåkning av komponenter i tennskap.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for elkraftteknikknb_NO
dc.subjectntnudaim:7251no_NO
dc.subjectMSELPOWER Master of Science in Electric Power Engineeringno_NO
dc.titleSammenligning av styringsstrategier, og funksjonalitet med AMS i veglysanleggnb_NO
dc.title.alternativeComparison of Control Strategies, and Functionality with AMS in Road Light Installationsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber145nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for elkraftteknikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel