Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVulchanova, Mila Dimitrova
dc.contributor.advisorFeilberg, Julie
dc.contributor.authorSævik, Else Marie
dc.date.accessioned2018-11-08T13:07:00Z
dc.date.available2018-11-08T13:07:00Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2571646
dc.description.abstract«Hun er jo en sånn gråsoneelev, så det er jo ikke så lett å oppdage. Barn utvikler seg jo så forskjellig» Tematikken i denne masteroppgaven omhandler foreldrenes bekymring for barnet som strever med språkvansker, for manglende kunnskap om språkvansker, ønske om økt medvirkning og ulike forhold som kan virke inn og bidra til at språkvansker fortsatt kan ses på som «Den skjulte vansken». Oppgaven er en del av et prosjekt der 4 logoped-studenter i Norge og deres veiledere har undersøkt foreldrenes opplevelse og erfaring rundt det å ha barn med språkvansker. Alle 4 oppgavene har felles formål, problemstilling og intervjuguide, men har intervjuet foreldre med barn i ulike aldre. Det er foretatt dybdeintervju av totalt 17 informanter som har barn mellom 3-13 år, og prosjektgruppen har gjennomført en tematisk analyse som omfatter hele dette materialet. Min oppgave utdyper erfaringene som er gjort av tre foreldre som har barn i alderen 8-12 år. Resultatene fra undersøkelsen stemmer i stor grad overens med internasjonal litteratur og bekrefter det bildet som nyere forskning på språkvansker tegner, og som er tematikken i oppgaven:  foreldrenes bekymring for barnets språk og hva dette gjør med foreldrerollen  Foreldrenes behov for kunnskap og medvirkning, og hjelpeapparatets mangel på kunnskap om språkvansker  Hvordan manglende kunnskap hos foreldre og hjelpeapparat er med på å opprettholde språkvansker som «en skjulte vanske». Undersøkelsen viser at foreldrene har stor grad av bekymring rundt eget barn, uten at de opplever å få gode nok forklaringsmodeller eller praktiske verktøy til å kunne jobbe med språkvanskene. De opplever å komme til kort selv og at hjelpeapparatet også strever, men at relasjonen til enkeltpersoner i støtte- og hjelpeapparat gjør at foreldrene allikevel har tillit til systemet. Foreldrene ønsker å være aktivt deltakende og følge opp på best måte, men begrenses av ulike forhold som kanskje til sjuende og sist dreier seg om manglende kunnskap om språkvansker og hvordan språkvanskene kan fortone seg ulikt hos ulike barn og ungdom. Nøkkelord: den skjulte vansken, språkvansker, foreldreperspektivet, delaktighet, medvirkning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectLogopedinb_NO
dc.titleDevelopmental Language Disorder - Et foreldreperspektiv - Behov for kunnskapnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000nb_NO
dc.source.pagenumber52nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli tilgjengelig.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel