Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLandmark, Andreas Dypvik
dc.contributor.advisorHansen, Geir Karsten
dc.contributor.authorSandvold, Ulrikke
dc.date.accessioned2018-10-24T13:01:29Z
dc.date.available2018-10-24T13:01:29Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2569365
dc.description.abstractInnledning: Det har i mange år blitt forsket på den digitale utviklingen for å bli kvitt papiret. Den tek-nologiske utviklingen går raskt og utfordrer det tradisjonelle arbeidsmønsteret i Norge. Megleryrket er under stadig utvikling hvor virksomheten må effektiviseres og samtidig opprettholde en fornøyd kundebase. Problemstilling: Hvordan påvirker digitalisering en eiendomsmeglers hverdag og hvordan kan dette effektiviseres og optimaliseres? Metode: Det er blitt gjennomført en dybdeintervjustudie med 18 forsøkspersoner. Disse ble fordelt i tre ulike grupper: meglere, forbrukergruppe 1 (erfaring) og forbrukergruppe 2 (uten erfaring). På grunnlag av intervjuene er data blitt analysert og tematisert inn i fem ulike temaer: kommunikasjon og tilgjengelighet, førstegangskjøpere, ulike treffpunkter med megler, digitalisert og effektivisert megler-tjeneste og teknologisk trend. Resultater: Alle meglere og forbrukere er under temaet tilgjengelighet og kommunikasjon enig om at dette er av viktighet under hele en salgs- og kjøpsprosess. Førstegangskjøpere er spesielt opptatt av trygghet, trenger ekstra oppfølging og det å bli sett og hørt. Funnene viser her at meglerne kjenner førstegangskjøperne sine. Alle forsøkspersonene nevner to eller flere treffpunkter som spesielt viktig. Det er ingen tydelig enighet blant meglerne med tanke på treffpunktene, med unntak av meglerens rolle i budrunder. Temaet digitalisert og effektivisert meglertjeneste preges av uenigheter, hvor både meglere og forbrukere er fordelt i grupper for og imot digitalisering. Et flertall av forbrukerne og alle meglerne er enig i at en digitalisert meglertjeneste ikke kan ivareta de følelsesmessige aspektene som følger med i salgsprosessen. Forbrukerne og meglerne støtter effektivisering med tanke på digitalise-ring av papir og dokumenter, mens flere meglere er redd for automatisering av eget yrke. Når det kom-mer til teknologisk trend mener meglerne det er av viktighet at deres arbeidsgiver følger teknologiske trender og er konkurransedyktig. Forbrukerne tolker temaet ulikt, men ser det som gunstig å være med på en effektivisering og teknologisk trend, så sant det ikke går på bekostning av kundens utbytte av tjenesten. Konklusjon: Det tyder på at meglerrollen må digitaliseres for å henge med. De ikke synlige arbeids-oppgavene må effektiviseres for å kunne optimalisere en meglers hverdag. Mye tyder på at samfunnet ikke er klar for en digitalisert meglertjeneste hvor alle treffpunktene med megler kan erstattes. Men eventuelt kan en overtakelsesprosess bli digitalisert bort. Digitalisering må benyttes i form av digitale verktøy og hjelpemidler for å effektivisere og optimalisere hverdagen til en megler. Effektivisering vil kunne sette kunden mer i fokus, noe som vil øke kvalitet og gi en økt kundeopplevelse. Innføringen eller utviklingen av gode ledelsesstrategier er av viktighet for at foretakene skal overleve og samtidig gi meglere et best mulig utgangspunkt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleDigitalisering og effektivisering av megleryrket - Hvordan påvirker digitalisering en eiendomsmeglers hverdag og hvordan kan dette effektiviseres og optimaliseres?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Arkitektur og bygningsteknologi: 531nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel