Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorElstad, Toril Anne
dc.contributor.authorIversen, Berit Andersen
dc.contributor.authorSandvik, Nils Kristian
dc.date.accessioned2018-10-17T07:09:36Z
dc.date.available2018-10-17T07:09:36Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2568357
dc.description.abstractBakgrunn: Studiens formål har vært å utforske hvordan pasienter med alvorlig psykiske lidelser, rus og voldsproblematikk kan behandles med en gruppe/psykoedukativ modell og hvilke erfaringer kan vi presentere etter å ha gjennomført behandling til 15 pasienter. Brøsetmodellen er et gruppebasert lærings- og mestringsprogram spesielt utviklet for personer med alvorlige psykiske lidelser og sinne-, aggresjons- og rusproblemer. Programmet er utviklet av professor Rolf W. Gråwe og faggruppa ved St. Olavs Hospital, Psykisk Helsevern, avdeling Brøset. Metode: Studien anvender et kvantitativt kvasi-eksperimentelt design, og det er gjort en pilotstudie med pretest- posttest. Studien har ingen kontrollgruppe, og prosjektet er vurdert som et kvalitetssikringsprosjekt. Gradene av økning og nedgang i henholdsvis styrker og sårbarheter hos pasienten etter gjennomført behandlingstilbud med Brøsetmodellen, er blitt målt med kartleggingsskjemaet START (Short Term Assessment of Risk and Treatability). Dataene ble analysert ved hjelp av kvantitative analyser i SPSS versjon 21. Resultat: Analysene viser at styrkeledd i START viser positiv utvikling mellom innledning og avslutning av Brøsetmodellen for 9 av pasientene, uendret for 2 og negativ utvikling for 4 pasienter. Vurdert med Wilcoxon Signed Rank Test, var ikke endring for utvalget signifikant (Z=1.882; p= 0.068). For sårbarhetsleddene i START fant vi en reduksjon fra innledning til avslutning av Brøsetmodellen for 9 av pasientene, uendret for 1 og forverring for 5 pasienter. Endringen var ikke signifikant (Z=1.169; p=0.243). For subskalaene «holdninger og oppførsel» og «mottakelighet for behandling» ble det funnet en signifikant økning for styrkeleddene, men ikke for sårbarhetsledd. De øvrige subskalaene «sosiale ferdigheter» og «psykisk tilstand og rus» viste mindre endringer før og etter behandling. Resultatene vil bli diskutert i sammenheng med teori og tidligere forskning på fagfeltet. Konklusjon: Formålet med studien var å evaluere gruppebehandlingen «Brøsetmodellen». Resultatene bidrar med informasjon i prosessen med å evaluere behandlingstilbudet, men bør tolkes med varsomhet på grunn av lite utvalg, manglende kontrollgruppe og type design. Studiens resultater kan også være påvirket av andre faktorer som medikamentell behandling, miljøterapeutiske intervensjoner, struktur og rammer over tid. Dette vil bli drøftet i oppgaven. Videre forskning på gruppebehandling i den regionale sikkerhetsavdeling er nødvendig. Nøkkelord: schizofreni, psykoedukasjon, gruppebehandling, sikkerhetspsykiatri, risikovurdering, bedringsprosesser, kognitiv terapi.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectschizofreninb_NO
dc.subjectpsykoedukasjonnb_NO
dc.subjectgruppebehandlingnb_NO
dc.subjectsikkerhetspsykiatrinb_NO
dc.subjectrisikovurderingnb_NO
dc.subjectbedringsprosessernb_NO
dc.subjectkognitiv terapinb_NO
dc.titleGruppebehandling i en regional sikkerhetsavdeling - Evaluering av et gruppebasert lærings- og mestringsprogram spesielt utviklet for personer med alvorlige psykiske lidelser og sinne-, aggresjons- og rusproblemernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel