Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMalvik, Anders Skare
dc.contributor.authorNybakken, Vilde Øines
dc.date.accessioned2018-10-04T14:10:07Z
dc.date.available2018-10-04T14:10:07Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2566525
dc.description.abstractDenne oppgaven er en tematisk analyse av selvfremstillingen i to litterære verk fra midten av 2010-tallet: Kenneth Moes kortroman Rastløs (2015) og Ingvild Lothes diktsamling Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt (2016). Med utgangspunkt i litteraturteori og teori i grensefeltet mellom medievitenskap og sosiologi, tar analysen for seg hva de litterære selvfremstillingene kan fortelle oss om hvordan det er å være et selv i 2010-tallets mediesamfunn. Oppgaven tar også for seg hvilke muligheter forfatteren gis av samspillet mellom verkene og mediesamfunnet de oppstår i. Med Wimsatt & Beardsleys «The Intentional Fallacy», Roland Barthes «Forfatterens død» og Michel Foucaults «Hva er en forfatter?» som teoretisk bakteppe, brukes Jon Helt Haarders teori om performativ biografisme for å analysere verkenes selviscenesettelse og forfatternes funksjon i mediesamfunnet. For å sette strømningene og teoriene i et større kontekstuelt perspektiv, tar oppgaven for seg selvfremstilling som et generelt trekk ved vårt senmoderne mediesamfunn. Oppgaven belyser hvordan samfunnet i takt med medienes utvikling har utvisket grensene mellom det private og det offentlige i vår sosiale opptreden, for å vise hvordan disse endringene har avleiret seg i litteraturen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectNordisk litteraturnb_NO
dc.titleSelvfremstilling i mediesamfunnet - En tematisk analyse av Kenneth Moes Rastløs og Ingvild Lothes Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søtnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042nb_NO
dc.source.pagenumber77nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel