Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorÅs, Sigmund Kyrre
dc.contributor.authorEllingsen, Sondre Lydvo
dc.date.accessioned2018-10-04T14:02:01Z
dc.date.available2018-10-04T14:02:01Z
dc.date.created2018-06-18
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:19661
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2566517
dc.description.abstractBulking av subsea-rørledning på grunn av kollisjon med trålere kan ha en betydelig effekt på den gjenverende utmattings-levetiden til røret. Kriterie som benyttes til å avgjøre om et rør et sikkert etter bulking har innebyg en betydelig andel konservatisme for å ta hensyn til usikkerheter. Reparasjon av subsea-rørledningeer er ikke billig, derfor eksisterer det ønske om mer kunnskap slik at konservatismen kan bli redusert. Denne avhandlingen har sett på muligheten for å estimere levetiden til et bulket rør ved å ved å; fotografere det bulkede røret, importere bilder til en passende programvare, som gjenskaper en 3D-modell av det bulkede røret, for deretter å utføre utmattings-analyse av den gjenskapte geometrien. Statisk sammenstøt mellom en indenter og en trykkstatt rør har blitt utført både i laboratorie og programvare, hvilket benytter elementmetoden, for å etterlinkne kollisjon mellom rørledning og tråler. Kjennskap til restspenninger fra sammenstøt har blitt funnet ved hjelp røngtendiffraksjon og simulering i numerisk programvare. Estimat for gjenverende levetid og spenningstilstand har blitt funnet ved å utføre utmattings-tester i laboratorie. Utmattingstestene ble utført ved å utsette røret for syklisk indre trykk, med konstant amplitude, hvor olje ble brukt som fluid. Spenninger ble funnet ved å feste strekk-lapper på kritiske lokasjoner. \\ Resultater viser at det bulkede området har en veldig komplisert spenningstilstand, med store restspenningsgradienter. Sprekkene som oppstår i utmattingstestene ser ut til å oppstå i områdende hvor restspenningen er realtivt lave. Analyser tyder på at det er gode muligheter for å kunne estimere levetiden på bulkede rørledninger ved bruk av importert geometry, men mange antakelser og begrenset med data tyder på store usikkerheter.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.subjectMarin teknikk (2-årig), Marine konstruksjoner
dc.titlePipeline damage assessment after trawling impact
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel