Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMalvik, Anders Skare
dc.contributor.authorSolås, Bjørn Thore
dc.date.accessioned2018-10-04T14:00:48Z
dc.date.available2018-10-04T14:00:48Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2566503
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en lesning av Jan Kjærstads roman fra 1984, Homo Falsus eller Det perfekte mord, fra et medieperspektiv. I oppgavens første kapittel stiller jeg spørsmål ved hvorvidt forståelsen av romanen som postmodernistisk går på bekostning av det Kjærstad selv kaller et forsøk på en kreativ bearbeidelse av en datamaskins indre logikk. Jeg presenterer også Kjærstads essaysamling Menneskets matrise, der han drøfter prosessen rundt Homo Falsus i essayet «EDB og romanen». I kapittel 2, analysen, deler jeg romanteksten opp i to narratologiske nivåer, et førstenivå og et andrenivå. Førstenivået er karakteren «Forfatteren» sin rammefortelling og berettelse om hvordan en av hans romaner ble til, mens andrenivået er denne romanen gjengitt i sin helhet. Her beskriver jeg først «Forfatterens» bruk av en datamaskin i skriveprosessen, før jeg går inn i andrenivået og viser hvordan datamaskinen setter sitt avtrykk på teksten. Dette gjør jeg hovedsakelig ved å vise at logikken i handlingen bygger på en algoritme, og at det inni denne algoritmen er brukt permutasjon, kombinering av variabler, for å sette romanen sammen. For å gjøre permuteringen synlig for leseren har jeg brukt en metode inspirert av Per Thomas Andersens analyse av samme roman, nemlig å strukturere enkelte deler av teksten i tabeller. I kapittel 3 ser jeg på min egen analyse ved hjelp av Lev Manovich sin teori om New Media. Her går jeg først igjennom de fem prinsippene Manovich mener kjennetegner digitale medier, før jeg ser på hvordan det han kaller et «kulturelt nivå» og et «computernivå» kommer til syne i Homo Falsus. Jeg tar så tak i begrepene hans om database- og algoritmestruktur, og viser hvordan ulike deler av romanen kan sies å være organisert etter disse prinsippene. Til slutt diskuterer jeg hvilke nye muligheter som åpner seg ved å lese Homo Falsus i digital utgave. I det siste kapittelet oppsummerer jeg oppgaven og drøfter kort hvordan et medieperspektiv kan hjelpe oss å utvikle forståelsen av norsk litteratur fra 80- og 90-tall.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectNordisk litteraturnb_NO
dc.titleHomo Falsus i 2018 - En lesning av Jan Kjærstads Homo Falsus eller Det perfekte mord fra et medieperspektivnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042nb_NO
dc.source.pagenumber63nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel