Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjaavatn, Per Egil
dc.contributor.authorKvarstad, May Britt
dc.date.accessioned2018-10-04T08:35:47Z
dc.date.available2018-10-04T08:35:47Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2566333
dc.description.abstractProsjektet handler om barn i «gråsonen» med syns- og eller øyemotoriske forstyrrelser og den hjelpen de får i leseopplæringen i skolen. Mange barn med syns- og øyemotoriske forstyrrelser får ofte feilaktig diagnose dysleksi og tilrettelegging i forhold til det, istedenfor tilrettelegging med tanke på synsforstyrrelsen. Andre kan få tiltak rettet mot adferd-, lære- eller konsentrasjonsvansker. Formålet med prosjektet var å finne ut om disse barna i 6-12 års alder får hjelp og hva slags hjelp de får i leseopplæringen i skolen. Mange klarer seg godt med en tilpasset brille, mens andre trenger å ha flere hjelpemidler tilgjengelig. Dette er et kjent problem som det er gjort lite forskning på. Flere undersøkelser viser at mange foreldre med barn i skolealder er misfornøyde eller svært misfornøyd med skolens oppfølging av barns syn. Mange barn som sliter med lesing på skolen klager ofte på ulike plager. Resultatet av disse plagene kan gi lavere motivasjon, konsentrasjon, selvtillit, økende trettbarhet og urolig atferd. Barn med dysleksi kan også ha de samme plagene, derfor kan synsproblemer også forveksles med dysleksi. Det er svært sjeldent at barn som sliter med lesing og læring på grunn av synet får tilpasset opplæring eller spesialundervisning i skolen. Det er lovfestet at de som har hørselsvansker og språkvansker har rett på spesialundervisning mens barn med synsforstyrrelser og øyemotoriske vansker har det ikke. Det er svært lite kunnskap om syn i skolen det vil også si at det er mangel på synspedagogisk kompetanse i de fleste kommunene og på statlig nivå. For å kunne gi barn i «gråsonen» med synsforstyrrelser en bedre leseopplæring og skolehverdag trenger man å satse mer på kunnskapsheving av lærere og mer satsing på å utdanne flere synspedagoger som må etterspørres hos PPT og i skolen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectSynspedagogikknb_NO
dc.titleBarn med syns- og/eller øyemotoriskeforstyrrelser i skolen - Hvilke erfaringer har foreldre og lærere med barn i ''gråsonen'' med syns- og/eller øyemotoriske forstyrrelser og hvilken hjelp får disse barna i leseopplæringen i skolen?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel