Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorErtsås, Turid Irgens
dc.contributor.authorStray, Kaspara Birkeland
dc.date.accessioned2018-10-02T07:35:41Z
dc.date.available2018-10-02T07:35:41Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565618
dc.description.abstractInnledning og problemstilling: Statistikk fra Statistisk sentralbyrå (2017) viser at bare 59 % av elever i yrkesfaglig utdanningsprogram fullfører i løpet av fem år. I tillegg trekker Nordahl et al. (2018) frem i rapporten, Inkluderende fellesskap for barn, at videregående opplæring har særegne utfordringer som kan føre til utenforskap på grunn av det høye frafallet. På bakgrunn av dette syntes jeg det er interessant å se på hvordan lærere på yrkesfaglig utdanningsprogram legger til rette undervisningen for at elevene skal oppleve motivasjon, mestring og inkludering. Med utgangpunkt i dette har jeg formulert problemstillingen: Hvordan tilrettelegger lærere ved yrkesfaglig utdanningsprogram for tilpasset opplæring og inkludering? Metode: I denne studien har jeg anvendt en kvalitativ tilnærming til problemstillingen. Jeg har intervjuet fire lærere som underviser i fellesfag ved yrkesfaglig utdanningsprogram. Intervjuundersøkelsen har fire hovedpunkter som er: tilpasset opplæring, motivasjon og mestring, lærer-elev-relasjon og samarbeid. Dette er viktige temaer å rette søkelys mot for å besvare problemstillingen. Temaene blir belyst i drøftingsdelen i forhold til problemstillingen og utvalgte teoretiske perspektiver. Resultater: Funnene viser at informantenes erfaringer og opplevelser i stor grad samsvarer med hverandre og de teoretiske perspektivene presentert i denne studien. Det har vist seg at informantenes erfaringer med å planlegge undervisningen er sentralt for å kunne tilrettelegge opplæringen til mangfoldet i elevgruppen. Informantene har gitt et bilde av hvor viktig det er å differensiere undervisningen, for at elevene uavhengig av evner og forutsetninger skal oppleve motivasjon og mestring. Informantene vektlegger at elevene skal inkluderes både i det faglige og det sosiale i klassen. For å realisere dette i praksis, har informantene en sentral rolle. Samarbeid viser seg også å være en viktig faktor i arbeidet med å tilpasse opplæringen innenfor klassens rammer. Funnene viser at samarbeidet med spesialpedagogen særlig er viktig for å kunne tilrettelegge undervisningen til de elevene med særskilte behov.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectSpesialpedagogikknb_NO
dc.titleLæreres tilrettelegging for tilpasset opplæring og inkluderingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel