Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlakegg, Ole Jonny
dc.contributor.authorVågshaug, Margaret
dc.contributor.authorSwensson, Sara Cecilie Lervik
dc.date.accessioned2018-09-28T14:02:01Z
dc.date.available2018-09-28T14:02:01Z
dc.date.created2018-06-06
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:20069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565291
dc.description.abstractEn av hovedårsakene til forsinkelser og kostnadsoverskridelser i byggeprosjekter er ineffektiv informasjonsflyt. Spesielt under produksjonsfasen må store mengder informasjon koordineres mellom mange aktører. God administrering av informasjonsflyten er nødvendig for å gjøre prosjekter oversiktlige. Likevel er det tendenser til at informasjonsflyten nedprioriteres. Hensikten med denne oppgaven er å kartlegge informasjonsflyten under produksjonsfasen av prosjekter. Dette inkluderer informasjon på, til og fra byggeplassen, og gjennom de nødvendige leddene. Formålet er at informasjon skal nå ut til alle ledd, og det er lagt vekt på hvilke utfordringer som kan forbedres for at dette skal oppnås. Oppgaven tar utgangspunkt i to caser, nemlig to samarbeidsprosjekt ved NTNU; Ombygging av Varmetekniske laboratorier og Rehabilitering av Realfagbygget. Casene er brukt som virkemidler for å oppnå kontakt med relevante intervjuobjekter. I tillegg er oppgaven løst ved litteraturstudier, dokumentstudier, observasjoner og egne erfaringer. Teorien hentet fra litteraturstudier omhandler ulik bruk av kommunikasjon, kommunikasjonsutfordringer og digitale løsninger for kommunikasjon. Videre diskusjon i oppgaven baseres på sammenligninger av teori, resultater og egne meninger. Resultatene viser at prosjektene vi har undersøkt preges av strukturert og mindre strukturert informasjonsflyt, avhengig av størrelse og avtaler. Det at prosjektene utføres av små- og mellomstore aktører preger resultatene. Aktørene i prosjektene har i liten grad tatt i bruk nyere digitale kommunikasjonskanaler. Informasjonsutvekslingen foregår for det meste ansikt-til-ansikt, via SMS/telefon, på e-post eller via webhotell. Ved videre bruk av resultater, litteraturstudier og analyser har vi kommet frem til fire hovedutfordringer knyttet til informasjonsflyt under produksjonsfasen; informasjonstap, misforståelser, utilgjengelig informasjon og tilpasning av kommunikasjonskanal. For å forsøke å løse utfordringene og dermed forbedre informasjonsflyten ser vi på det som nødvendig å samle aktører tilknyttet produksjonsfasen i større grad. For å oppnå det vil vi presentere et forslag til løsning; en applikasjon kalt info@site. Applikasjonen skal fungere som en felles informasjonskanal på tvers av roller og aktører der man kan sende og motta informasjon på en oversiktlig måte. Forslaget er testet ut av en fokusgruppe som har kommet med tilbakemeldinger og innspill til forbedringer.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Prosjektledelse
dc.titleInformasjonsflyt på byggeplassen - Med fokus på digitale kommunikasjonskanaler
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel