Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAakre, Arvid
dc.contributor.authorHansen, Anton Andreas
dc.date.accessioned2018-09-28T14:01:53Z
dc.date.available2018-09-28T14:01:53Z
dc.date.created2018-05-31
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:19953
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565287
dc.description.abstractI mange vegkryss rundt omkring i Norge oppstår det problemer med kødannelser i perioder med rushtidstrafikk. Når trafikkmengdene går opp reduseres kapasiteten til et såpass lavt nivå at den ikke er tilstrekkelig til å ta unna trafikkmengdene som ankommer krysset. For å få oversikt over slike problemer, og å finne ut hvilke tiltak som kan bedre situasjonen, vil trafikkmodeller være et nyttig verktøy. SIDRA Intersection er et godt utprøvd verktøy for å gjøre modelleringer på kryss, både i Norge og internasjonalt. Dette programmet kan utføre modelleringen på alle typer kryss, og både enkeltstående kryss og nettverk av flere kryss. Det finnes også flere andre ulike verktøyer som modellerer kryss. To av disse er Junctions og DanKap. Junctions modellerer rundkjøringer og forkjørsregulerte kryss, både som enkeltkryss og nettverk av flere kryss. DanKap er et beregningsverktøy som utfører beregninger på trafikkavviklingsforhold i enkeltstående kryss. Målsetningen med denne oppgaven er å beskrive og teste ut disse tre nevnte modelleringsverktøyene for vegkryss. For å kunne gjøre dette ble det valgt ut tre kryss i Trondheim-området som ble modellert så nøyaktig som mulig. Disse tre kryssene var alle av ulike krysstyper, slik at modelleringen av de ulike krysstypene ble testet ut i alle de ulike verktøyene. De tre kryssene som ble valgt ut ligger alle i området Tiller, sør for Trondheim Sentrum. En fellesnevner for disse er at alle har noen kødannelser i forbindelse med rushtidsperiodene. For å få grunnlag til modelleringene ble det gjort observasjoner ute i felt av disse kryssene. Det ble også gjort observasjoner av parametre som kan sammenlignes med resultater fra de ulike modelleringene. Alle de tre verktøyene ble funnet til å kunne gjøre noenlunde realistiske modelleringer av de utvalgte kryssene, basert på innhentede data. Verktøyene har derimot ulike metoder for modellering, og benytter litt ulike bakgrunner for sine beregninger. Junctions 8 er basert på en omfattende studie av trafikkavvikling i eksisterende kryss. De viktigste faktorene i modelleringen er trafikkmengdene i ulike tilfarter inn mot krysset, og den geometriske utformingen av selve krysset. DanKap er et enklere beregningsverktøy, hvor trafikkmengder og antall felter i tilfartene har innvirkning på kvaliteten av trafikkavviklingen. Dette verktøyet er basert på en standard for beregning av kapasitet gitt av det danske Vejdirektoratet. SIDRA er en ganske avansert feltbasert trafikkmodell, hvor både trafikkmengder, feltinndelinger og geometrisk utforming av krysset har innvirkning på kapasiteten. Resultatene fra modelleringene i de ulike verktøyene ble stort sett funnet å være i samme størrelsesorden. Dette gjaldt både for resultater fra de ulike verktøyene og med observerte forhold gjort i kryssene. Det ble likevel funnet noen avvik mellom de ulike resultatene. Disse kan forklares med bakgrunn i forskjeller i beregningsmetoder og inngangsparametre i de ulike verktøyene.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Veg
dc.titleModellering av trafikkavvikling i kryss - Sammenligning av ulike modelleringsverktøy
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel