Show simple item record

dc.contributor.advisorBonesrønning, Hans
dc.contributor.authorMelsom, Sigurd
dc.date.accessioned2018-09-27T12:48:00Z
dc.date.available2018-09-27T12:48:00Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565046
dc.description.abstractPrestasjonene til norske elever i barneskolen er ikke på nivå med myndighetenes målsetting. Etter skuffende resultater i internasjonale undersøkelser i senere år, har oppmerksomheten rundt norske elevers matematikkferdigheter økt. I denne oppgaven benytter jeg data fra 1+1-prosjektet. Prosjektet tildeler ett ekstra lærerårsverk til tilfeldig utvalgte skoler som skal benyttes til smågruppeundervisning i matematikk. Totalt deltar 160 skoler fra 10 store norske kommuner i prosjektet, og datamaterialet inkluderer over 17 000 elever. Jeg finner at elever som deltar i smågruppeundervisning i gjennomsnitt presterer 0,184 standardavvik bedre enn elever i sammenligningsskolene. Effekten av smågruppeundervisning er særlig stor for middels presterende elever. En middels presterende elev som deltar i smågruppeundervisning presterer 0,233 standardavvik bedre enn lignende elever i sammenligningsskoler. Videre finner jeg høy variasjon i skolenes evne til å påvirke elevers testresultater. Denne variasjonen benyttes til å estimere positive korrelasjoner mellom hvor mange studiepoeng en lærer har og skolenes evne til å påvirke elevenes testresultater. Disse estimatene er imidlertid ikke nødvendigvis kausale sammenhenger.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleHeterogene effekter av smågruppeundervisning på elevprestasjoner - En empirisk analyse basert på data fra norsk barneskolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212nb_NO
dc.source.pagenumber47nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil bli tilgjengelig 31.05.2020nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record