Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHjelle, Torstein Elias Løland
dc.contributor.authorHansen, Jaran Bjerke
dc.date.accessioned2018-09-26T14:00:54Z
dc.date.available2018-09-26T14:00:54Z
dc.date.created2018-05-27
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:18240
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2564793
dc.description.abstractBehovet for læring på arbeidsplassen øker fra år til år. I et samfunn der man hurtig må kunne oppdatere eller lære ny kunnskap, kompetanse eller ferdigheter, blir e-læring ansett som et av de beste valgene for hurtig og god opplæring. E-læring tilrettelegger for at man kan gi en rekke mennesker en konsistent læring på tvers av flere ulike lokasjoner, samtidig som at det ikke er begrenset til et gitt tidsrom. Med tanke på at bruken av e-læring på arbeidsplassen er stigende, er det derfor viktig å ha god kjennskap til hva som skal til for å lage et godt e-læringskurs og hvilke faktorer som påvirker de som skal gjennomføre e-læringen. Denne oppgaven har problemstillingen: «Hva slags erfaringer har høyt utdannede ansatte i teknologibransjen med e-læring?». Teoritemaene motivasjon, asynkron læring og demografiske forskjeller, er valgt fordi de alle inneholder sentrale faktorer innen e-læring og er temaer som virksomheter burde reflektere over. Gjennom en casestudie er det gjennomført kvalitative, fokuserte intervjuer. Casestudiet i denne oppgaven omhandler et e-læringskurs, der temaet var opplæring i GDPR. Dette er et tema som er veldig dagsaktuelt og kan passe godt som et e-læringskurs. Funnene i studien har belyst at de ansatte i virksomheten motiveres hovedsakelig av ytre motivasjonsfaktorer som, straff, sosialt press og konkurranse, anerkjennelse og belønning. I denne studien kom det også frem at fleksibiliteten man får ved asynkron læring er veldig gunstig i en travel hverdag. Det kommer også frem at det er demografiske forskjeller i virksomheten og at dette påvirker erfaringer med e-læring. De mindre datakyndige har lavere oppfattet læringsutbytte, noe som kan være demotiverende. Kjønn og alder var også demografiske forskjeller som hadde en innvirkning på erfaringene med e-læring. Videre kom det frem at ved opplæring innen GDPR, kan det være gunstig å inkludere hvordan denne forordningen kommer til å påvirke privatlivet og familie. Det som også kom frem var at bruk av eksempler, kan gjøre at de som gjennomfører GDPR-kurset enklere klarer å knytte læringsinnholdet opp mot konkrete arbeidsoppgaver. Funnene i denne studien belyser viktige faktorer rundt opplæring i GDPR og e-læring på arbeidsplassen. Ved å ta i betraktning de funnene som er lagt til grunn i denne oppgaven, kan man øke sannsynligheten for en vellykket e-læring.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectIKT-basert samhandling
dc.titleErfaringer med E-læring - En casestudie med utgangspunkt i GDPR
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel