Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSu, Xiaomeng
dc.contributor.authorHagen, Kristin Halvorsdatter
dc.date.accessioned2018-09-26T14:00:53Z
dc.date.available2018-09-26T14:00:53Z
dc.date.created2018-05-26
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:18239
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2564791
dc.description.abstractDigitalisering og endring basert på teknologi er en omfattende prosess. Regnskapsbransjen er nå inne i en omfattende digitaliseringsprosess og denne oppgaven ser på mulighetene denne prosessen medbringer. Regnskapstallene er mer oppdaterte på bakgrunn av digitaliseringen og dette gir nye muligheter for verdi for både regnskapsfører og kunde. Oppgaven ser på en casebedrift som har flere kontor der de ulike kontorene er i forskjellige stadier av digitalisering. Masteroppgavens formål er å undersøke muligheten for regnskapsbedrifter til å styrke samhandling mellom regnskapsfører og kunde, ved hjelp av nye teknologiske muligheter. Oppgaven undersøker muligheter for bransjen til å yte proaktiv rådgivning på bakgrunn i de oppdaterte regnskapstallene. For å besvare oppgavens problemstilling: «Hvordan muliggjøre proaktiv rådgivning til kunde ved å utnytte nye digitaliserte muligheter i regnskapsbransjen?» ble det utviklet tre forskningsspørsmål som skal være med på å belyse problemstillingen. For å besvare disse ble det benyttet kvantitativ og kvalitativ datainnsamling med spørreundersøkelser og dybdeintervju. Oppgaven benytter casestudie som hoveddesign og har en fortolkningsbasert tilnærming. Studien belyser muligheter og utfordringer med digitaliseringsprosessen bransjen er inne i og ser på om sterkere samhandling er mulig, i hvilken grad bransjen er klar for det og hvilke tiltak som eventuelt må gjennomføres for å muliggjøre det. Det er mange faktorer som blir påvirket i en omfattende endringsprosess og det er viktig at regnskapsbransjen definerer mål og formål med endringene som pågår. Videre belyses viktigheten av menneskene som skal tilpasse seg endringen og at et sterkt fokus på systemene ikke er veien å gå. Det kommer frem i studien at man heller burde se på hva systemene muliggjør og hvordan man kan dra nytte av teknologien for å gi oppdatert verdi til sine kunder. Tiltak og anbefalinger til bransjen sammenfattes til slutt i denne studien, og presenteres med bakgrunn i resultat fra studien og teorigrunnlaget til oppgaven. Resultatene fra studien vil være gjeldende for andre bransjer som erfarer utfordringer rundt digitalisering og endringsprosesser muliggjort av teknologi. Spesielt dersom man vil oppnå sterkere fokus på samhandling i en digitaliseringsprosess.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectIKT-basert samhandling
dc.titleDigitalisering og samhandling i regnskapsbransjen - En casestudie
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel