Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHårstad, Stian
dc.contributor.authorThorsen, Connie
dc.date.accessioned2018-09-20T10:34:31Z
dc.date.available2018-09-20T10:34:31Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2563616
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker bruken av ulike talemålsvarieteter i radioreklamen på radiokanalen P4. Jeg undersøker forekomsten av ulike varieteter, men også hvilken funksjon de kan sies å tillegges i reklamen, og her er forholdet mellom dialekt og standardtalemål sentralt. For å finne ut av dette har jeg foretatt en kvantitativ analyse av radioreklamen som ble sendt to dager høsten 2017. Datamaterialet består i alt av 262 reklameinnslag. Jeg deler reklamen inn i to forskjellige deler: reklamedel 1 og reklamedel 2. Bakgrunnen for denne inndelingen er at talemålsbruken er forskjellig i de ulike delene. Reklamedel 1 er en dramatiseringsdel, og her forekommer et større dialektmangfold enn i reklamedel 2. Jeg gjør en grovinndeling av dialektene i fire hovedområder, østnorsk, vestnorsk, trøndersk og nordnorsk. Det er størst forekomst av vestnorske og nordnorske dialekter. Reklamedel 2, som er en informasjonsdel, skal fremstå som den seriøse delen hvor produktet det reklameres for blir presentert. I denne delen er et standardnært talemål, som jeg har valgt å kalle ‘standard østnorsk’, nesten enerådende. Generelt er ‘standard østnorsk’ det dominerende talemålet i reklamen, da det er innslag av standardnært talemål i alle radioreklamer, også i de reklamene som bruker dialekter. Jeg finner ingen innslag av nynorsk talemål eller sørlandske dialekter. En av de viktigste grunnene for dialektbruk i reklamen, er for å gjenskape en hverdagssituasjon som lytterne kan kjenne seg igjen i. Samtidig er det først og fremst regiontalemål som blir benyttet i radioreklamen. Jeg finner få av de mest «typiske» og markerte dialekttrekkene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectNordisk språkvitenskapnb_NO
dc.titleLyden av Norge? En sosiolingvistisk undersøkelse av talemål i radioreklamenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018nb_NO
dc.source.pagenumber55nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli tilgjengelig.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel