Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorp, Olav
dc.contributor.authorEvensen, Sigve Wahl
dc.date.accessioned2018-09-18T14:01:10Z
dc.date.available2018-09-18T14:01:10Z
dc.date.created2018-06-01
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:19033
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2563273
dc.description.abstractInnledning. Digitalisering er en megatrend som påvirker samfunn og bransjer. Digitalisering endrer praksis og forretningsmodeller, hvilket innebærer store muligheter, men også store utfordringer. Byggebransjen har historisk sett slitt med manglende utvikling og beskrives som konservativ. Det betyr at det digitale steget byggebransjen skal gjennomføre blir ekstra utfordrende. Martin M. Bakken er en byggentreprenør på Hedmark som ønsker å ta del i den digitale utviklingen. Martin M. Bakken har gjennomført noen digitale steg, men er å regne som en tradisjonell entreprenør. Problemformuleringen som prosjektarbeidet har tatt utgangspunkt i, har derfor vært «hvordan kan Martin M. Bakken bruke digitalisering for å nå sine mål». Prosjektarbeidet skulle løses ved å systematisere digitaliseringsprosessen hos Martin M. Bakken i et digitalt veikart. Prosjektarbeidet skulle ikke beslutte hvilke digitale steg Martin M. Bakken skal gjennomføre, men lage en struktur som gir grunnlag for at bedriften selv kan ta gode beslutninger for digitalisering og senere utarbeide en digital strategi. Metode. Prosjektarbeidet har anvendt ulike metoder. For å lage strukturen til det digitale veikartet ble det gjennomført enkle intervjuer. Det ble brukt semistrukturerte intervjuer og en kvantitativ undersøkelse for å lage et mål for digitaliseringen. For å etablere et mulighetsrom for digital utvikling ble det gjennomført sesjoner med MMB og et omfattende litteraturstudie. Resultat. Prosjektarbeidet resulterte i en struktur som deler digitalt veikart i en prosess og et produkt. Digitalt veikart som prosess viser hvilken tilnærming Martin M. Bakken kan ha, for å ta rasjonelle beslutninger angående digitalisering av bedriften. Digitalt veikart som prosess setter mål for digitaliseringen i senter av digitaliseringsprosessen. Målet for digitaliseringen bygger oppunder bedriftens mål og sørger for at digitalisering i seg selv ikke blir målet, men heller et verktøy for at bedriften skal være bedre rustet for å innfri sine forretningsmål også i fremtiden. Martin M. Bakken har i dag ikke har noen formelt mål for digitaliseringen. Prosjektarbeidet presenterer derfor et mulig mål for digitaliseringen, som tar utgangspunkt i bedriftens strategiske - og operative mål. Digitalt veikart som prosess, presenterer et mulighetsrom for digital utvikling. Mulighetsrommet beskriver hvordan de fleste arbeidsprosesser Martin M. Bakken utøver i prosjektsammenheng kan digitaliseres, hvilke gevinst som kan oppnås og hvilke muliggjørere som må være på plass. Basert på et klart mål for digitaliseringen og informasjon om alle muligheter for digitalisering, kan Martin M. Bakken gjøre rasjonelle beslutninger for hvilke digitale steg bedriften skal ta. Digitalt veikart som produkt er en digital strategi som Martin M. Bakken kan utarbeide på bakgrunn av de valgene som gjennomføres i digitalt veikart som prosess. Den digitale strategien samler alle de viktigste elementene fra prosessen og gjør det mulig å kommunisere strategien til andre. Den digitale strategien blir dermed en veiviser i Martin M. Bakken sin digitaliseringsprosess og en retningsgiver i beslutningssituasjoner.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk (2-årig), Prosjektledelse
dc.titleDigitalt veikart for Martin M. Bakken AS
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel