Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFiskum, Tove Anita
dc.contributor.authorPynten, Ruth Kristin
dc.date.accessioned2018-09-13T13:46:12Z
dc.date.available2018-09-13T13:46:12Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2562547
dc.description.abstractI denne studien er det skrevet om forståelsen og bevisstheten av mobbebegrepet, og hvordan mobbing i barnehagen kan forebygges. Det er de ansattes tanker og erfaringer om mobbebegrepet som er belyst, samt nyttig informasjon om hvordan man kan forebygge mobbing i barnehagen. Den nye rammeplanen (2017:11) påpeker at de ansatte i barnehagen skal forebygge krenkelser og mobbing, og dersom et barn opplever dette så må barnehagen håndtere, stoppe og følge opp dette. I denne oppgaven blir følgende problemstilling belyst: Hvordan oppfatter fire pedagogiske ledere mobbebegrepet, og hvordan kan mobbing i barnehagen forebygges? Det er blitt benyttet kvalitativ forskningsmetode i denne studien. Utvalget består av fire pedagogiske ledere med førskolelærerutdanning, som arbeider i ulike barnehager. For å innhente datamateriale er det blitt benyttet et semistrukturert intervju. I intervjuet ble pedagogene blant annet spurt om tanker og erfaringer om mobbebegrepet og forebyggende arbeid i barnehagen. I oppgaven er det presentert aktuell teori om mobbing og forskning om mobbing, samt aggresjon, sosial kompetanse, voksenrollen og foreldresamarbeid, som sentrale områder i arbeidet med forebygging av mobbing. Det kom fram av resultatene at definisjonen til pedagogene angående mobbing stort sett inneholder samme definisjon som blant annet Olweus(1992), Roland(2014) og Kunnskapsdepartementet(2004) gir. Det er uenighet om hvor grensen går fra konflikt, erting og lignende, til mobbing, men det er enighet om at mobbing og mobbeatferd forekommer i barnehagen. Hvor bevisst det er fra barnas side, stiller pedagogene spørsmålstegn til. Pedagogene benytter flere strategier for å forebygge mobbing. Alle pedagogene forteller viktigheten av å være gode rollemodeller. Det vektlegges at sosial kompetanse og sosiale ferdigheter er viktig. De trekkes også fram at det er viktig å skape vennskap og gode relasjoner, og at man skaper et godt samarbeid med ansatte i barnehagen og foreldrene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleMobbing i barnehagen - Hvordan oppfatter fire pedagogiske ledere mobbebegrepet, og hvordan kan mobbing i barnehagen forebygges?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel