Kapasitetskontroll av brubjelkekonsept
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2562116Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I Norge er det blitt gitt ut flere standardiseringer og normaler knyttet til prefabrikkerte spennbetongbjelker. Den siste normalen kom ut i 2002, før Eurokodene ble gjeldende som norsk standard. Dvs. at tidligere normaler ikke lenger er gjeldende for direkte bruk, som følge av nye og strengere krav.
Denne oppgaven tar for seg Statens vegvesens pågående forsøk på å standardisere brubjelker. En oversendelse av grunnlaget til godkjenning er forventet å bli gjennomført i løpet av juni 2018. Brubjelkeprosjektet tar for seg NTB-elementer (forkortelse for normert T-bjelke), med spenn mellom 14 og 40 meter. Bjelken som blir sett på i denne oppgaven er den lengste som skal bli standardisert, 40 meter. I tillegg til å gjennomføre kapasitetskontroller av tegningsgrunnlaget fra Statens vegvesen, har vi sett på hvordan montasjeprosessen for en prefabrikkert bru kan bli gjennomført.
For å finne virkningene lastene gir på brua, er konstruksjonen blitt modellert i Robot Structural Analysis. Dette er et elementmetodeprogram som forutser hvordan konstruksjonen reagerer på kreftene. Brua virker fritt opplagt. Lastene som er antatt å påvirke brua er hentet fra håndbok N400 og forskjellige Eurokoder.
Kapasitetskontrollene er blitt gjennomført i brudd- og bruksgrensetilstand, og er gjort i henhold til gjeldende Eurokoder og aktuelle håndbøker fra Statens vegvesen.
Resultatene vi har fått basert på tegningsgrunnlaget til Statens vegvesen viser at kapasiteten stort sett er tilstrekkelig i bruddgrensetilstanden. Unntaket er i oppspenningstilstanden hvor kombinert aksial- og momentkapasitet ikke er bra nok. For bruksgrensetilstanden er kapasiteten kun kritisk ved oppspenning, hvor trykkspenningene ligger helt på grensen. Dette gjelder bare en kort periode, og kapasiteten vil sannsynligvis være tilstrekkelig i hele bruas levetid