Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKrogstie, Birgit Rognebakke
dc.contributor.authorGjerdrum, Ingeborg Johanne
dc.date.accessioned2018-09-07T14:00:32Z
dc.date.available2018-09-07T14:00:32Z
dc.date.created2018-07-24
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:18248
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2561534
dc.description.abstractDette studiet redegjør for erfaringer med implementering av e-læringssystemer i undervisningssammenheng og undersøker studenters motivasjonsfaktorer og foreleseres brukerkrav for bruk av ePortefølje. Bruk av ePortefølje kan bidra til økt læring og gir studenter mulighet til å presenter arbeidet sitt for potensielle arbeidsgivere. For å oppnå dette vurderer Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) å ta i bruk et slikt system for en av sine studieretninger. Det har blitt utført noe forskning på implementering av ePortefølje på universiteter i Norge, men så langt har dette feltet blitt grundigere forsket på i USA og Australia. Derfor er studiet fortolkningsbasert og teorigrunnlaget er i stor grad basert på erfaringer med systemet i utlandet. Hensikten med studiet er å lage et fundament som kan benyttes for å implementere ePortefølje ved bachelorstudiet «IT-støttet bedriftsutvikling» ved NTNU. Problemstillingen er som følger: «Hvilke brukerkrav har forelesere og hva motiverer studenter ved IT-støttet bedriftsutvikling til bruk av ePortefølje?». Oppgaven diskuterer tre temaer relatert til problemstillingen som omhandler foreleseres brukerkrav, studenters motivasjonsfaktorer og krav til opplæring av ePortefølje. Datainnsamlingen ble gjennomført med både kvalitativ og kvantitativ metode. Totalt deltok 48 informanter på datainnsamlingen fordelt på mini-fokusgrupper og spørreundersøkelser. Studiet identifiserer flere nye elementer i forbindelse med bruk av ePortefølje, noe som kan gi fordeler for både studenter og ansatte ved NTNU. Før ePortefølje kan bli tatt i bruk som en del av øvingsopplegget i ulike emner, har forelesere flere krav som må oppfylles. Det er spesielt to elementer som må være på plass: At Blackboard er leverandør og at to ulike ePorteføljer blir benyttet. Studiet har resultert i fire nye funn: (1) forelesere foretrekker at studenter har to separate ePorteføljer; én standardisert til bruk ved universitetet og én til personlig til arbeidslivet, (2) nye måter å sette opp ePortefølje på, (3) bruk av ePortefølje som søknadskrav for stillinger som studentassistent og (4) bruk av ePortefølje i fjernundervisningsemner for å gruppesammensetning. Resultatene fra studiet har nytteverdi for andre universiteter som planlegger å implementere ePortefølje. Funnene fra forskningen antas å være mest relevant for studieretninger som tilhører et institutt som fokuserer på datateknologi eller bruk av IT i organisasjoner.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectIKT-basert samhandling
dc.titleIdentifisering av brukerkrav og motivasjonsfaktorer til bruk av ePortefølje - Foreleseres brukerkrav og studenters motivasjonsfaktorer for bruk av ePortefølje ved et bachelorstudium ved institutt for datateknologi og informatikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel