Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndersen, Lars
dc.contributor.authorOpland, Gilda Susan
dc.date.accessioned2018-08-21T07:13:49Z
dc.date.available2018-08-21T07:13:49Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2558621
dc.description.abstractOppgaven har drøftet bruk av LEAN-metodikk i en OU-prosess og det er tatt utgangspunkt i ansattes opplevelser av prosessen. Det ble gjennomført intervjuer og analysen og drøftingen viser at ansatte har hatt ulik opplevelse av prosessen. Problemstillingen som skulle svares ut var: «Hvilke forutsetninger må være tilstede for at LEAN kan være en suksessfaktor i en OU-prosess? Og hvorfor skapte gjennomføringen av OU-prosjektet såpass stor motstand og frustrasjon i arbeidsmiljøet?». Knyttet til tittelen på oppgaven var det nødvendig å drøfte bruken av LEAN som metodikk for å forstå hvor- og på hvilken måte motstand og frustrasjon skjedde i prosessen. Jeg har benyttet en sosiologisk modell, pentagonmodellen, for å systematisere diskusjonen, og samtidig argumentert for at LEAN eller andre drifts- eller prosjekt/prosess-strategier trenger et analyseverktøy for å analysere på hvilken måte prosesser påvirker viktige elementer i en organisasjon som formelle strukturer, teknologi, sosiale relasjoner og interaksjoner, samt samhandling og kultur. Utgangspunktet for tema i oppgaven er drøftet ut fra en gjennomført OU-prosess i en laboratorieavdeling på et universitetssykehus som benytter LEAN som metodikk i ulike prosjekter. Teorikapittelets første del beskriver LEAN som filosofi og driftsstrategi. LEAN som begrep er hovedsakelig drøftet med utgangspunkt i Åhlström og Modig (2015) og Womack et al. (1990/2007) presentasjon og drøfting om LEAN. Teori om endring og endringsprosesser er belyst med bruk av Kotter og Rathgeber (2015), Karp (2014) og Jacobsen og Thorsvik (2007). Konklusjonen er at LEAN-prosjektet var en suksess-faktor i OU- prosessen isolert sett, men overgangen mellom beslutningspunktene og gjennomføringen ble uryddig og førte til motstand og frustrasjoner. Ledelsen ble av enkelte ansatte oppfattet som uklar og utydelig i prosessen. Drøftingen viser at organisasjonen med fordel kan drøfte fremtidig driftsstrategi, bruk av metoder og virkemidler i endringsprosesser. Samtidig viser også analysen av intervjuene og drøftingen med bruk av pentagonmodellen, at motstanden og frustrasjonen kanskje ville vært tilstede uansett. Kvaliteten i håndteringen av endringsprosessen, bruk av medvirkningsarenaer og møtestruktur ville kanskje hatt et bedre resultat og bidratt til bedre endringsprosesser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleHvordan kan bruk av LEAN være en suksessfaktor i en OU-prosessnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli tilgjengelig.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel