Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKofod-Petersen, Andersnb_NO
dc.contributor.authorMarstrander, Thomasnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:42:01Z
dc.date.available2014-12-19T13:42:01Z
dc.date.created2014-10-17nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier756652nb_NO
dc.identifierntnudaim:11989nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/253920
dc.description.abstractArktiske områder innebærer store trusler for navigering, grunnet kraftige og raskt skiftende vinder. Kraftige vinder kan forårsake skader på personell og fartøy. Målet med tesen er å bruke en kunstig intelligens metode for å finne den tryggeste veien mellom to geografiske koordinater. Tesen analyserer vind og den effekten vind har på en gitt skipsmodell, som er representativ for fiskebåter i Norge i 2013.En genetisk algoritme blir brukt for å løse problemet og Blendermanns metode er brukt for å finne den effekten vind har på fartøyet. Resultater fra eksperimentering med programmet er sammenlignet med mer tradisjonelle metoder for navigering. Resultatene fra tesen indikerer at den genetiske algoritmen er en god metode for å optimalisere en rute i maritime miljø, der flere hensyn kan være i konflikt med hverandre.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for datateknikk og informasjonsvitenskapnb_NO
dc.titleEn genetisk algoritme for navigering i arktiske regioner.nb_NO
dc.title.alternativeA genetic algorithm for weather routing in Arctic regions.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber112nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel