Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRamampiaro, Herindrasananb_NO
dc.contributor.authorBulling, Lisenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:41:08Z
dc.date.available2014-12-19T13:41:08Z
dc.date.created2014-01-24nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier690850nb_NO
dc.identifierntnudaim:8493nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/253628
dc.description.abstractÅ dele erfaringer og kunnskap med hverandre er en viktig del av vår personlige utviklingsprosess, og kunnskapsforvalting innad i organisasjoner kan være til stor verdi om de ansattes ferdigheter brukes til intern kompetanseheving. Konsulentselskaper er et eksempel på kunnskapsavhengige organisasjoner innenfor et kunnskapsintensivt felt som programvareutvikling, som er avhengig av kvalitets-kunnskap blant ansatte for å være konkurransedyktige i dagens marked. Gjennom observasjon og samtaler med ansatte i et norsk IT-konsulentselskap ble det avdekket et økende behov innenfor flere aspekter ved kunnskapsforvaltning. Valg av kunnskapsforvaltningskanaler internt i organisasjonen varierte på individuelt nivå, og faktorer som manglende samhandlingskultur og interne kunnskapsforvaltningsrutiner er trukket frem som negativt påvirkende aspekter i en organisatorisk kunnskapsforvaltningsstrategi. Denne oppgaven ser nærmere på interne utfordringer i et mellomstort konsulentselskap, hvor et videre fokus er å søke bredere forståelse hvorvidt det er flere aspekter enn kun eksplisitt dokumenterbar kunnskap som bør være fokusområder i en organisasjons kunnskapsforvaltningsstrategi. Ved nærmere analysering av tidligere arbeid, og gjennom denne oppgavens forskningsarbeid, ble det tydelig det finnes flere aspekter ved kunnskap. Tilrettelegging for tekniske og kulturelle kunnskapssamfunn er grunnleggende, i henhold til momenter som motivasjon og tillit for å fremme deling av kunnskap blant ansatte.Nøkkelord: Kunnskapsdeling, Erfaringsdeling, Kunnskapsforvaltning, Samhandlingsteknologi, Eksplisitt/Implisitt - kunnskap, Organisasjonskultur.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for datateknikk og informasjonsvitenskapnb_NO
dc.titleCase-studie av organisatorisk kunnskapsforvaltning i et mellomstort IT-konsulentselskapnb_NO
dc.title.alternativeCase Study of Organizational Knowledge Management in a Medium-Sized IT Consulting Companynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber153nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel