Sporbarhet fra prosessorienterte krav
Abstract
Forretningsprosessene i Vital går på tvers av systemer, produkter og forretningsområder. Når man skal utforme og videreutvikle delsystemer er det derfor viktig å sikre at den nye funksjonaliteten er i henhold til både kravene til dette systemet, men også i henhold til den overordnede prosessen. Det er derfor viktig å ha sporbarhet fra prosessmodeller og kravspesifikasjon til realisering, slik at man kan teste at man ikke går på tvers av den overordnede prosessen når nye systemer settes i produksjon. Med bakgrunn i dette ønsket oppdragsgiver for dette prosjektet, Vital Forsikring ASA, å utrede faktorer som er viktige i forhold til motivasjon, aksept og bruk av sporbarhetsteknikker i deres organisasjon. I den forbindelse har jeg brukt et konkret utviklingsprosjekt i organisasjonen som kilde for datainnsamlingen. Studiet har blitt gjennomført som et kvalitativt casestudie med intervju som viktigste informasjonskilde. I rapporten presenterer jeg resultatene av den empirisk undersøkelsen som jeg har gjennomført under masteroppgavens forløp. Deler av arbeidet baserer seg på et tidligere forskningsarbeid rundt sporbarhet og jeg har valgt å bruke dette i analysen. Konteksten for undersøkelsen er ansatte i Vital Forsikring ASA som arbeider med det aktuelle utvikingsprosjektet. Gjennom dette studiet har jeg påvist problemstillinger rundt sporbarhet og har identifisert viktige faktorer for motivasjon for sporbarhetsarbeid i et konkret utviklingsprosjekt. Arbeidet er basert på kvalitativt empirisk arbeid og resultater fra tidligere forskning og har derfor ikke gitt generaliserbare resultater, noe som heller ikke var målet. Jeg mener likevel at jeg har bidratt til å øke forståelsen for hvilke faktorer som er viktige i forhold til arbeid med sporbarhet og at disse kan være nyttige for andre som ønsker å innføre dette.