dc.contributor.advisor | Monteiro, Eric | nb_NO |
dc.contributor.advisor | Østerli, Thomas | nb_NO |
dc.contributor.author | Asak, Ole Martin | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T13:35:30Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T13:35:30Z | |
dc.date.created | 2010-09-11 | nb_NO |
dc.date.issued | 2009 | nb_NO |
dc.identifier | 350767 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:4279 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/251952 | |
dc.description.abstract | I de senere år har det vært stor fokus på flyplassikkerhet over hele verden. Dette ble spesielt et tema i kjøvannet av terrorangrepene på World Trade Center og Pentagon, 9/11 2001. Mange nye tiltak for å øke sikkerheten er satt til verks i ettertid, og et høyt antall sikkerhetspersonell (vektere) jobber for å sikre reisende. Jeg har gjort et case-studie av sammenhengen mellom IKT og sikkerhet på flyplasser: og da spesielt samhandlingen mellom vekter og teknologi. Oppgaven prøver å gi svar på hvordan sikkerhet skapes i denne samhandlingen, og hvordan vekterne reflekterer og gir mening til opplevelsen av sikkerhet i sikkerhetskontrollen. Hovedresultatet fra forskningsprosjektet har jeg kalt sikkerhetsmegling. Med sikkerhetsmegling mener jeg den kontinuerlige avveiningen vektere gjør mellom sikkerhetskrav nedfelt i regler og rutiner mot praktiske hensyn som gjennomstrømning og medmenneskelighet. Jeg bruker ordet megling i vid forstand da det også kan innebære kompensering for teknologien på flere områder. Jeg konkluderer med at det idag er vanskelig å skulle skape sikkerheten om man bare følger regler og rutiner. Vekterne blir ansvarliggjort for sikkerhet de ikke har mulighet til å skape. Dette gjør vekternes jobb problematisk og komplisert. De er klemt mellom teknologiske begrensninger på den ene siden, og kravet om absolutt sikkerhet på den andre siden. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | ntnudaim | no_NO |
dc.subject | MIT informatikk | no_NO |
dc.subject | Systemarbeid og menneske-maskin-interaksjon | no_NO |
dc.title | Sikkerhetsmegling: Hvordan flyplassikkerhet skapes i samspillet mellom vekter og teknologi | nb_NO |
dc.title.alternative | Security negotiating: How Airport Security Is Produced In The Interplay Between Security Personel and Technology | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 153 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap | nb_NO |