Show simple item record

dc.contributor.advisorStaupe, Arvidnb_NO
dc.contributor.authorBerg, Arnsteinnb_NO
dc.contributor.authorWehus, Håvarnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:34:41Z
dc.date.available2014-12-19T13:34:41Z
dc.date.created2010-09-10nb_NO
dc.date.issued2005nb_NO
dc.identifier350244nb_NO
dc.identifierntnudaim:1026nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/251622
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg temaet e-læring, og spesielt samarbeidslæring over internett. Gjennom å utvikle store deler av et komplett e-læringssystem, har vi sett på teknologbruk og funksjoner i praksis. Den aller største delen av prosjektet har vært å implementere dette systemet, men i den forbindelse har vi også brukt mye tid på planlegging og refleksjon. Dette har gitt oss mange erfaringer med hvordan e-læring kan og bør legges opp. Vi har spesielt fokusert på å ta i bruk teknologier som i liten grad er utnyttet i e-læring i dag. Samarbeidsfunksjoner har stått mye i fokus, og vi har sett på måter å gjøre både elev-lærer- og elev-elev-interaksjonen over internett bedre. Særlig gjelder dette bruk av synkron kommunikasjon. Vi har også sett en del på personlige verktøy og systemet vårt som en helhetlig IT-løsning for skoler. Det har samtidig vært et mål for oppgaven å øke bredden i e-læring gjennom å forsøke å tilpasse systemet til flere forskjellige undervisningstyper og aldersgrupper. Systemet vårt ble som en del av oppgaven vist frem til et lite utvalg personer, for å få noen tilbakemeldinger på e-læringssystemet vårt. Formålet var å gjennomføre et case study, der vi ser hvordan de løsningene vi har diskutert oss frem til, ble mottatt av andre. Studien er utført i veldig liten skala, og kan i liten grad brukes til å generalisere holdninger til e-læring. Den kan derimot være et utgangspunkt for videre forskning, gjennom å se på de momentene vi prøvde ut og hvilke reaksjoner vi mottok. Resultatet fra testpersonene var overordnet positivt, og vi fikk spesielt god tilbakemelding på at synkron kommunikasjon var ønskelig. Vi har ikke hatt anledning til å legge inn særlig avanserte synkrone funksjoner, men det lille vi hadde med vakte stor interesse. Synkrone kommunikasjonsmetoder ser ut til å være avgjørende for hvor lett det er å samarbeide med andre i systemet. Her er det viktig å føle at det er noen i den andre enden, og den følelsen gir ikke asynkrone metoder i så stor grad. Studien viste videre at vi ikke hadde klart å tilpasse systemet vårt så godt til alle aldersgrupper som vi hadde håpet. Vi ser imidlertid at ved å bruke mer tid på å utvikle det, kan man forholdsvis enkelt forbedre brukervennligheten. Dersom man bare er villig til å ta i bruk det nyeste av teknologi i dag, er det få begrensninger i forhold til hva slags informasjon man kan overføre.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for datateknikk og informasjonsvitenskapnb_NO
dc.subjectntnudaimno_NO
dc.subjectSIF2 datateknikkno_NO
dc.subjectProgram- og informasjonssystemerno_NO
dc.titleLæringsrom i nettnb_NO
dc.title.alternativeLearning rooms on the webnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber142nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskapnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record