Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerg, Nina Gunnerud
dc.contributor.authorMoe, Odd Andre
dc.date.accessioned2018-07-25T11:52:01Z
dc.date.available2018-07-25T11:52:01Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2506457
dc.description.abstractDenne oppgaven omhandler hvordan Molde Fotballklubb er med på å påvirke Molde som sted. Jeg fokuserer på ulike stedsforståelser og hvordan Molde Fotballklubb er med å påvirke disse. Her inngår forståelsen av sted som lokalisering, opplevelse og kontekst. Jeg ser også på nyere stedsteori og hvordan sted har fått ny betydning som følger av globaliseringsprosessen. Nøkkelbegreper er stedsidentitet, tilknytning, «in/out-of place og idrettsgeografi. Jeg brukte intervju som en kvalitativ metode for å samle inn data til analysen. Hovedfunnene mine går først og fremst ut på at Molde Fotballklubb påvirker stedstilknytningen og tilhørigheten folk har til Molde som sted. Samtidig bidrar også Molde Fotballklubb til næringsutvikling, og til at stedet får en voldsom medieeksponering, som følger av mediedekningen Molde Fotballklubb får. Dette har også ført til at det finnes en stedsmyte om at Molde er en fotballby, og derav tittelen på oppgaven «Fotballbyen». Underveis i prosessen fant jeg også ut at det ikke bare er Molde Fotballklubb som påvirker stedet, men at også stedet har vært med på å påvirke Molde Fotballklubb, mye på grunn av byens lokalisering.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleFotballbyen : en kvalitativ studie av hvordan Molde Fotballklubb påvirker Molde som stednb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsgeografi: 290nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel