Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorChinga-Ramirez, Carla
dc.contributor.authorBerntsen, Oda Terese Solberg
dc.date.accessioned2018-07-25T11:46:28Z
dc.date.available2018-07-25T11:46:28Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2506455
dc.description.abstractMyndighetene har de siste årene ført en politikk med ønske om å spre innvandrere som har fått opphold til alle kommuner i landet. Dette har ført til at rurale skoler har opplevd å få tilflytting av minoritetsspråklige elever. I Norge er tanken om enhetsskolen sterk, men i offentlige dokumenter står det også at man ønsker å inkludere minoritetsspråklige elever inn i den norske skolen. Denne studien har rettet fokuset mot inkludering av minoritetsspråklige elever i norsk skole. Problemstillingen som blir belyst er: «Er det forskjeller mellom en urban- og en ruralskole med tanke på inkludering av minoritetsspråklige elever?». For å undersøke dette har jeg gjennomført en kvalitativ undersøkelse der jeg brukte observasjon som metode. Jeg observerte på en rural skole, med nylig tilflytting av minoritetsspråklige elever, og en urban skole, med lang erfaring og mottaksklasser. Datainnsamlingen ble gjennomført i to klasser på mellomtrinnet, der begge klassene hadde majoritets- og minoritetsspråklige elever. Observasjonene foregikk over en periode på to måneder. I denne studien gjennomførte jeg en tematisk analyse med utgangspunkt i observasjonslogg som ble skrevet i løpet av observasjonsperiodene på begge skolene. Analyseprosessen førte til tre tema som var sentrale både på den rurale og den urbane skolen; inkludering/integrering, lærerens rolle og språk, relasjon og vennskap. Disse tre temaene utgjør utgangpunktet for analysekapitlene. Et av de mest sentrale funnene var hvor viktig lærerens rolle var i klasserommet. Gjennom holdninger og utsagn var lærerne med på å påvirke elevenes tanker og holdninger om hverandre. Et annet viktig funn var at det ikke var så store ulikheter mellom den rurale- og den urbane skolen. Selv om den urbane skolen hevdet selv at de ikke gjorde forskjell på elevene, så observerte jeg at også her ble det gjort forskjell på minoritetsspråklige- og majoritetsspråklige elever. Hovedfunnet er derfor at det kanskje ikke er skolene og lærerne som påvirker elevene, men samfunnsholdninger og overordnede strukturer som er med på å påvirke hele skolesystemet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleMinoritetsspråklige elever og inkludering i rurale- og urbane skoler : en kvalitativ observasjonsstudie av to klassernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel