Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNæss, Robert
dc.contributor.advisorØstby, Per
dc.contributor.authorBotheim, Peter
dc.date.accessioned2018-07-17T11:35:30Z
dc.date.available2018-07-17T11:35:30Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2505818
dc.description.abstractVerdens klimaproblemer blir stadig større. Havene stiger, isbreer smelter og flere arter blir utryddet. Om ikke mennesker verden over klarer å redusere klimagassutslippene vil vi ifølge FN oppleve 4 graders oppvarming innen 2100, og dette vil føre til matmangel, tørke, havforsurning og ekstremtemperaturer. For å løse disse utfordringene forsøker stater å benytte ny teknologi som er bærekraftig. Slike teknologier er for eksempel solenergi, vannkraft og bølgekraft. Ved å gå bort fra fossile energikilder er flere store internasjonale aktører i ferd med å iverksette et grønt skifte som medfører lavere klimagassutslipp enn tidligere. Et slikt grønt skifte foregår også på andre arenaer enn den internasjonale, og innebærer at nasjonale og lokale aktører forsøker å gjennomføre en miljørettet omstilling. Flere europeiske byer som København, Barcelona og Utrecht forsøker å kutte CO2-utslipp ved å innskrenke handlingsrommet til bilen, og i stedet satse på sykkelen i større grad. Dette gjelder også innenfor varetransport. DHL, og flere andre selskaper, har i enkelte europeiske byer byttet ut lastebilen med el-lastesykler for å frakte varer. I Norge har ikke det grønne skiftet fått fullstendig gjennomslag ennå. Norges klimagassutslipp har steget med tre prosent de siste 30 årene, og bilens posisjon har stått sterkt også i byene. Mye tyder imidlertid på at det skjer en endring. Etter kommunevalget i 2015 vant Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet de Grønne valget i Oslo, og startet deretter en omfattende sykkelsatsing. Denne satsingen innebærer først og fremst å bygge flere kilometer med sykkelveier, men også å støtte private aktører som ønsker å satse på miljøvennlig transport. En av disse aktørene er DHL Norge, som har, etter inspirasjon fra kontinentet, begynt sin egen satsing på el-lastesykkel i Oslo. Ved å anvende ulike teoretiske perspektiver som skript, domestisering og spredningsteori for å belyse sykkelsatsingen i Oslo, har jeg undersøkt hvordan sykkelsatsingen foregår på ulike nivåer. Å satse på sykkelen kan være med på å senke CO2-utslippene i byen, og gjøre trafikkflyten bedre. Men satsingen medfører flere utfordringer. Når ny sykkelteknologi inntar byen betyr dette at både bilpraksisen og infrastrukturen må endres. Samtidig er den nye sykkelsatsingen avhengig av nok kjærlighet om den skal lykkes. Denne oppgaven studerer hvordan ulike sosiale grupper fortolker sykkelsatsingen og sykkelen ulikt, og ser nærmere på hvordan el-lastesykkelen er inne i en pågående domestiseringsprosess.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleStore planer og små hjul - En studie av el-lastesykkelen i Oslonb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel