dc.description.abstract | Denne avhandlingen har søkt å forstå og kommunisere Trøndelag Teaters teater- og dramaturgisyn samt utviklingen av en transparent dramaturgi ved bruk av dramaturgiske tilnærmingsmåter. Den har videre søkt å avklare hvordan den transparente dramaturgien kan forstås som en del av en større estetikk, som arbeider med virkelighet som dramaturgisk strategi.
Teater- og dramaturgiforståelsen som er utviklet under Kristian Seltuns tid som teatersjef sees som mulighetsbetingelse for utviklingen av en transparent dramaturgi. På Trøndelag Teater forstås teater som en visuell, romlig og auditiv kunstform, som scenekunst fremfor litteratur. En slik innstilling kan i et teatervitenskapelig perspektiv synes selvsagt da dekonstruksjonen av et teaterhierarki med teksten på toppen ikke er et nytt fenomen. Det interessante her er at dette synes som en særlig definert posisjon, som innebærer undersøkelser av ulike teatrale og performative strategier, innenfor en av våre største teaterinstitusjoner. En prinsipiell likestilling av teatrets uttrykksformer fungerer som drivkraft for den kunstneriske programmeringen. Teatrets vektlegging av regi fremfor tekst viser hvordan dramaturgiske komposisjonsformer og teatrets mange virkemidler gis egenverdi. Dette fører til et mangfold av kunstneriske uttrykk, inkludert den transparente dramaturgien.
Avhandlingen innebærer redegjørelse, analyse og utvikling av en transparent dramaturgi. Den transparente dramaturgien er særlig knyttet til dens kontekst på Trøndelag Teater, men er også et forsøk på å formulere dramaturgi ledet av transparens som sådan. Dramaturgien foreslås som en del av en større estetikk, som arbeider med virkelighet som dramaturgisk strategi. Hvordan den transparente dramaturgien kan forstås som en del av denne type estetikk, blir gjennomgående behandlet og til sist avdekket gjennom en diskusjon av begrepene autentisitet og teatralitet. | nb_NO |