Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorElvemo, Johan Magnus
dc.contributor.authorRøstad, Hallstein
dc.date.accessioned2018-06-27T12:44:52Z
dc.date.available2018-06-27T12:44:52Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2503354
dc.description.abstractEksposisjon kan kort beskrives som informasjon om karakterer, plott og filmuniverset som en helhet i filmfortellinger. Problemstillingen min handler om hva som er anbefalte konvensjonelle metoder for å formidle eksposisjon i fiksjonsfilmer. Jeg velger en nokså praktisk orientert tilnærming, der jeg undersøker hva som er praktisk nyttige eksposisjonsmetoder. Her tar jeg ikke utgangspunkt i tung filmteori. Jeg fokuserer heller hovesakelig på praktisk-teoretiske filmhåndbøker som avdekker konvensjoner, tradisjoner og faglige betraktninger omkring eksposisjonsformidling. Oppgaven består av to store kapitler, der den ene delen avdekker en hel rekke begreper som kan knyttes til eksposisjonsformidling. Dette gjelder både eksposisjonsstrategier som mange praktisk-teoretikere anbefaler i filmhåndbøkene sine, blant annet Robert McKee, så vel som potensielle fallgruver de advarer mot. Videre er det flere filmatiske virkemidler som kan anvendes til ulike eksposisjonsformål, som for eksempel tilbakeblikk, fremblikk og mise-en-scène. Det andre og siste kapitlet i avhandlingen er en detaljert analyse av flere scener i filmen "Minority Report" (Spielberg, 2002), hvor jeg bruker begrepsapparatet jeg har samlet i det første kapitlet som en innfallsvinkel for næranalysene.nb_NO
dc.description.abstractExposition in film narratives can shortly be described as information about characters, plot and the film universe as a whole. My research question deals with recommended conventional methods concerning the insertion of exposition in fiction films. I have chosen a fairly practically oriented approach in my researches to discover useful exposition strategies, which has not been conducted on the basis of strictly classical film theory. Rather, I have mainly focused on pragmatically instructional film literature, especially about screenwriting, which deals with conventions, traditions and principles about handling exposition in fiction films. My thesis consists of two chapters. Chapter one covers a wide range of concepts related to exposition. This includes recommended exposition strategies from screenwriting instructors such as Robert McKee, as well as potential pitfalls they warn against. In addition, there are several other filmic conventions that can be used for various exposition purposes, such as flashbacks, flashforwards and mise-en-scène. The second and last chapter of my thesis is a detailed analysis of several scenes in the film "Minority Report" (Spielberg, 2002), in which I utilize the exposition principles, conventions and strategies I collected in the first chapter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectEksposisjonnb_NO
dc.subjectfilmnb_NO
dc.subjectmanusnb_NO
dc.subjectmanusskrivingnb_NO
dc.subjectfilmatiske virkemidlernb_NO
dc.titleEksposisjon i fiksjonsfilmer - Hva er anbefalte konvensjonelle metoder for å formidle eksposisjon i fiksjonsfilmer?nb_NO
dc.title.alternativeExposition in fiction filmsnb_NO
dc.title.alternativeWhat are recommended conventional methods for conveying exposition in fiction films?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli tilgjengelig.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel