Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSøhol, Christina Rørvik
dc.date.accessioned2018-06-27T10:53:38Z
dc.date.available2018-06-27T10:53:38Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2503233
dc.description.abstractTemaet for denne praktisk-teoretiske masteroppgaven er hva som kreves av regissørens rolle i en egenskapt(devised) prosess i arbeid med et ensemble og ungdom som referansegruppe. I det praktiske prosjektet/arbeidet var intensjon å få en dypere forståelse for regissørrollen og dens funksjon i åpen produksjonsplattform. Ved å bruke en fasebasert prosess i materialutviklingen med materiale hentet fra ungdom, ville regissøren erfare hvilke egenskaper, strategier og form for ledelse som krevdes av en regissør. Regissøren ønsket å oppnå ny innsikt, læring og en rolleforståelse, samt utvikle et metodisk verktøy som kunne brukes ved lignende produksjoner/prosesser. Regissøren ville også utfordre regissørmyten i samfunnet ved å jobbe i et ensemble som sto likestilt i utformingen av iscenesettelsen. Avhandlingen plasserer forskningsarbeidet i det performative paradigme og beskriver. gjennom bruk av praksisbasert forskning, strategier og metoder anvendt i innhenting av materiale og transformasjonen til iscenesettelsen «Er det virkelig virkelig?» (2017). Den forklarer hvordan prosessen hadde et todelt fokus; ledelse av ensemblet og dramapedagogisk ledelse, og hvordan regissøren forholdt seg til de begge gjennom bruk av metoder, strategier og verktøy. Den drøfter de to analytiske fokuspunkt; lederstil og materialutvikling, gjennom en fasebasert prosess, og den har gir eksempler og refleksjoner rundt styrker og svakheter ved valg av metoder i materialutviklingen og lederstiler. Jeg kommer frem til at regissørfunksjon hadde er prosessen et tredelt fokus; (1) materialinnsamling, workshoputvikling og ivaretagelse av ungdomsgruppen, (2) organisering av prosessen, prøvene og ensemblet, og (3) kunstnerisk ledelse av iscenesettelsen og ensemblet. Regissør fungerte som et bindeledd mellom kunstproduksjonen og ungdomsgruppen ved å være en multi-funksjonell kunstner. På den ene siden har den jobbet fra utsiden og inn i produksjonen gjennom den organisatoriske rollen, på den andre siden har den jobbet med ungdomsgruppen og deres kultur i den dramapedagogiske rollen og for det tredje har den sydd det hele sammen til en estetisk fremstilling i form av en forestilling i den kunstneriske rollen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectTeatervitenskapnb_NO
dc.titleRegissøren i egenskapt teater - En analyse av regissørens funksjoner og roller i forestillingsprosessen - Er det virkelig virkelig? – En teaterforestilling for ungdomnb_NO
dc.title.alternativeThe Director in Devised theaternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel