Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorChristensen Valla, Julie
dc.date.accessioned2018-06-27T10:50:45Z
dc.date.available2018-06-27T10:50:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2503229
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen tar for seg et praksisbasert forskningsprosjekt gjennomført ved Vefsn Folkehøgskole høsten 2017. Praksisen gikk ut på å utforme og gjennomføre et tre ukers dramapedagogisk prosjekt (ni ulike workshops) med dramaklassen ved skolen. Formålet med praksisen var å undersøke om elevene – ved å ta utgangspunkt i seg selv og sin levde erfaring i sine skapende prosesser – kunne oppnå en form for personlig utvikling. Herunder ville jeg også undersøke hvordan valg av ulike multimodale kunstfaglige innganger (ved bruk av tekst, fysikalitet og materialitet) innvirket på dette. Dette er avhandlingens hovedfokus, og ved hjelp av praksisbaserte analyser og faglig teori undersøkes det om dette var et mål som ble oppnådd. I dette arbeidet brukes Malcolm Ross som primærkilde. Andre teoretiske perspektiver som har vært relevante i arbeidet med denne avhandlingen er hentet fra fenomenologien (ved bruk av teori om levd erfaring) og sosialsemiotikken (ved bruk av teori om multimodalitet). Avhandlingen setter fokus på dramapedagogen som en del av forskningspraksisen og fokuserer på hvordan dramapedagogen kan tilrettelegge for personlig utvikling hos en gruppe folkehøgskole-elever. I dette arbeidet retter jeg et søkelys på meg selv som forsker i en praksisbasert forskningstradisjon – og ser på hvordan jeg fungerte som reflekterende praktiker. Gjennom avhandlingen legges det frem relevant empirisk datamateriale (hentet fra elevene og forskerens egne refleksjoner) fra prosjektet for å informere leseren om praksisens innhold, form og kontekst, samt for å vise sammenhengen mellom praksis og teori. Avslutningsvis legges det frem relevante praksisfunn som knyttes opp mot avhandlingens teoretiske fundament, og som peker mot videre prosjektutvikling og forskningsarbeid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectdramapedagogikk, praksisbasert forskning, reflekterende praktiker, personlig utvikling, drama, teater, multimodalitet, levd erfaringnb_NO
dc.titlePersonlig utvikling gjennom dramapedagogisk praksis - En praktisk-teoretisk studie gjennomført ved Vefsn Folkehøgskolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel