dc.contributor.advisor | Eggen, Per-Odd | |
dc.contributor.author | Dalfest, Marianne Øvervatn | |
dc.date.accessioned | 2018-06-21T14:00:33Z | |
dc.date.available | 2018-06-21T14:00:33Z | |
dc.date.created | 2018-04-26 | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier | ntnudaim:18166 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2502561 | |
dc.description.abstract | I denne studien har prøver tre kjemilærere ga til elevene sine gjennom ett skoleår blitt samlet inn. Det har blitt gjennomført en dokumentanalyse av prøvene for å svare på forskningsspørsmålet «På skriftlige prøver i Kjemi 1, hva kjennetegner kompetansene som vektlegges mest i vurderingen?» ved å se nærmere på hvordan to ulike kompetansemål som omfatter ulike typer kompetanse kommer til syne på prøvene. En forenklet versjon av Blooms taksonomi har blitt benyttet for å analysere prøveoppgavene.
I tillegg har det blitt gjennomført intervju med lærerne om deres vurderingspraksiser. Lærerne fortalte at de skriftlige prøvene er hovedgrunnlaget for standpunktkarakterene elevene får i faget.
Funnene viser at kompetansemålet som er lett å teste ved skriftlige prøver testes mer enn det andre kompetansemålet, og at kompetansen som testes mer har mer å si for standpunktkarakteren til elevene enn annen kompetanse.
Et annet funn er at kompetansemålet som er nyttig for å bestå skriftlig eksamen i Kjemi 2 vektlegges mer på skriftlige prøver i Kjemi 1 enn kompetansemålet som er viktig for fremtiden ifølge styringsdokumenter som Ludvigsenrapportene og lovverk.
I tillegg er det ikke funnet noen nødvendig sammenheng mellom kompetansen elevene vurderes i på de skriftlige prøvene og kompetansen lærerne ønsker at elevene skal sitte igjen med etter endt kjemiopplæring. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.subject | Lektorutdanning i realfag for trinn 8 -13, Matematikk og kjemi | |
dc.title | Vurdering i Kjemi 1 - Kompetansen som testes på skriftlige prøver i lys av fremtidens kompetansebehov | |
dc.type | Master thesis | |