dc.contributor.author | Strand, Åse | |
dc.contributor.author | Rokkones, Klara | |
dc.contributor.author | Karlsen, Hanne | |
dc.date.accessioned | 2018-06-07T09:33:35Z | |
dc.date.available | 2018-06-07T09:33:35Z | |
dc.date.created | 2017-07-18T15:10:48Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2017, 2 . | nb_NO |
dc.identifier.issn | 2464-4153 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2500760 | |
dc.description.abstract | Etablering av treårig yrkesfaglærerutdanning i 1999 introduserte begrepet helhet og sammenheng som ett av fire grunnleggende prinsipper. Begrepet skal forstås som en tett kobling mellom de ulike faglige delene av studiet. Ved evaluering av yrkesfaglærerstudiet i 2003 oppsummerte Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) at studentene opplevde integreringen av yrkesdidaktikken i yrkesteorifagene og yrkesteorien i undervisningspraksis som mangelfull. Helhet og sammenheng viste seg altså å være vanskelig å få til i praksis. Metoder brukt i denne studien er spørreundersøkelse og elevlogger. Denne artikkelen gir et eksempel på hvordan NTNU og HiST gjennom bacheloroppgaven har kombinert yrkesfaget (faglig bredde og dybde) med profesjonsfaget (pedagogikk og yrkesdidaktikk) og praksis for studenter ved studieprogrammet restaurant- og matfag (RM). Hovedmålet med oppbyggingen av bacheloroppgaven er å sikre helhet og sammenheng og gi studentene mulighet til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus/ OsloMet | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | En LUR tur i fjæra, Hvordan kan vi utvikle undervisning på yrkesfaglærerutdanningen som ivaretar helhet og sammenheng? | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 17 | nb_NO |
dc.source.volume | 2 | nb_NO |
dc.source.journal | Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.7577/sjvd.2007 | |
dc.identifier.cristin | 1482518 | |
dc.description.localcode | © The Author(s) 2017. Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License. | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,66,15,0 | |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitname | Institutt for bioteknologi og matvitenskap | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |